Bagaimana jika saya takut mendapat kanser?

Apa-apa ketakutan yang kuat dan obsesif yang mengganggu seseorang untuk masa yang lama dipanggil fobia. Salah satu yang paling biasa di kalangan penduduk kita ialah fobia kanser (takut mendapat kanser).

Kanser sebenarnya sedang berkembang di dunia moden.

Dan bilangan orang yang takut kepada mereka semakin bertambah dengan jumlah kes. Kebimbangan tidak rasional secara asasnya merosakkan kualiti kehidupan seseorang, menghilangkan kegembiraannya, dan kadang-kadang membawanya ke gangguan mental. Apa yang perlu dilakukan Di manakah ketakutan yang kuat itu datang? Bagaimana untuk menghilangkan kanser dan pemikiran: "Saya mempunyai kanser"? Adakah mungkin untuk menghilangkan ketakutan sendiri, atau adakah perlu untuk pergi ke psikologi? Jawab soalan-soalan ini.

Sebabnya

Punca jisim fobia kanser, berikut adalah orang yang paling sering mengenal pasti ahli psikoterapi dalam amalannya:

  • Kanser sakit atau sakit dari seorang saudara. Phobia memberi kesan kepada ramai yang telah menyaksikan penyakit orang tersayang. Kematian menjadi tekanan yang teruk dan menyebabkan kemajuan sindrom kecemasan yang lebih besar. Seseorang sentiasa diatasi oleh pemikiran: "Saya mungkin mempunyai keturunan yang buruk, saya berisiko, ada kemungkinan besar saya akan jatuh sakit," dan sejenisnya.
  • Tidak sengaja atau terpaksa tinggal di persekitaran pesakit kanser. Terdapat kes-kes yang kerap apabila ketakutan muncul dari kakitangan perubatan yang bekerja di jendela-pendispensan, pelajar perubatan yang sedang berlatih di klinik yang berkaitan atau orang yang sering bersentuhan dengan kematian.
  • Arah yang tidak dijangka untuk mendiagnosis. Ia berlaku bahawa pesakit bertukar kepada doktor dengan "sakit" yang halus, dan menerima rujukan untuk analisis sel-sel kanser. Sesetengah fakta ini membawa kepada panik sebenar. Dan walaupun hasilnya tidak mendedahkan apa-apa, menentang latar belakang tekanan seseorang, kebimbangan dan pemikiran obsesif kekal. Frasa cuai dari seorang doktor boleh menyebabkan penyebab emosi jangka panjang yang serius pada orang yang mencurigakan.
  • Kehadiran penyakit kronik. Orang yang telah menderita kronik penyakit kronik jangka panjang mula meyakinkan diri mereka bahawa lambat laun ini tidak dapat dielakkan membawa kepada perkembangan tumor.
  • Perubahan tajam dalam kesihatan dan penampilan. Mengetahui penurunan secara tiba-tiba dalam selera makan, penurunan berat badan, kehilangan tenaga dan perubahan yang serupa, ada yang segera mendiagnosis diri mereka sendiri: "Saya mungkin mempunyai kanser," tanpa memberi sedikit peluang untuk penjelasan lain mengenai keadaan kesihatan saya yang tidak penting.
  • Neurosis (dystonia vegetatif). Gangguan vegetatif dan neurosis boleh timbul berdasarkan tekanan, konflik psikologi dan beberapa sebab lain yang tidak berkaitan dengan carcinophobia. Tetapi seseorang yang mempunyai diagnosis seperti itu menjadi terdedah kepada hypochondria (kebimbangan yang berlebihan untuk kesihatannya). Dan sudah menentang latar belakang ini, rasa takut terhadap penyakit yang paling dahsyat "dahsyat" berkembang.

Perlu diingat bahawa fobia tidak mempunyai had umur. Ketakutan mengenai onkologi menderita seperti golongan muda, baik tua dan pertengahan umur. Sebagai peraturan, ini adalah kepercayaan peribadi, mudah dipengaruhi, boleh dipadam, mencurigakan. Puncak "fobia kanser" jatuh pada kategori umur 30-40 tahun.

Gejala, manifestasi, tanda-tanda

Walaupun banyak faktor yang menyebabkan ketakutan terhadap penyakit maut, gejala-gejala gangguan seperti ini sangat tipikal dan serupa dengan 98% daripada pesakit. Mereka boleh dibahagikan kepada 3 jenis:

Emosi

  • Sensasi emosi negatif yang kuat dengan persepsi visual atau pendengaran tentang perkataan "kanser".
  • Sering merendam diri saya dalam keadaan "bagaimana jika saya sudah mempunyai kanser." Mengalami peristiwa yang tidak wujud.
  • Tetap menunggu penampilan tumor, rasa tidak dapat dielakkan ini.
  • Menginap dalam perasaan kekosongan, kerengsaan, tidak berdaya.
  • Perubahan mood yang kerap, air mata.
  • Perkara-perkara dan peristiwa yang digunakan untuk menyebabkan kegembiraan dan pengalaman positif tidak lagi menghasilkan reaksi sedemikian (tidak ada yang dikehendaki, semuanya kelihatan kelabu).

Mental

  • Ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian pada masa kini.
  • Perasaan tidak semestinya di dunia.
  • Ketidakupayaan untuk menyingkirkan imej dan pemikiran yang berkaitan dengan penyakit ini.
  • Kesedaran masalah dan ketakutan kehilangan kawalan ke atasnya (gila, jangan tahan tekanan).
  • Memahami fobia, tetapi tidak dapat menampungnya.

Fizikal

  • Sakit kepala.
  • Tachycardia.
  • Sesak nafas, kekurangan udara.
  • Neuralgia.
  • Kehilangan selera makan, loya, penurunan berat badan.
  • Gegaran gegaran anggota badan.
  • Melompat tekanan.
  • Peningkatan suhu, atau, sebaliknya, perasaan kerap sejuk, sejuk.
  • Meningkatkan peluh.
  • Kelemahan, tidur buruk.

Gejala fizikal cenderung menjadi akibat daripada tekanan berterusan di mana seseorang dengan fobia tetap.

Carcinophobia kadang-kadang menyebabkan kemustahilan - seseorang mula melakukan pemeriksaan yang tidak perlu dan secara literal tidak meninggalkan pejabat doktor. Kepercayaan doktor bahawa tidak ada sebab untuk dikhawatirkan, dan kehadiran ujian yang baik untuk orang tersebut tidak meyakinkan. Penghidap menyeksa dirinya dan orang lain, mengulangi ungkapan: "Saya takut mendapat kanser." Menghadapi latar belakang tekanan berterusan, tindak balas semula jadi berlaku - kehilangan selera makan, penurunan berat badan, keletihan, yang juga dianggap sebagai gejala tumor yang baru muncul. Tidak berpuas hati mula kelihatan bahawa doktor dan saudara-saudara hanya menyembunyikan kebenaran darinya.

Satu lagi "diri belajar" adalah mencari maklumat dalam kesusasteraan dan Internet. Setelah membaca "cerita-cerita seram", seseorang yang jatuh ke dalam serangan yang menakutkan, cuba untuk "mencuba" pelbagai gejala dan mungkin mula merasakannya pada tahap fizikal.

Menghilangkan rasa takut sebenarnya. Dan ada cukup banyak orang di dunia yang telah mengalami kesengsaraan ini dan dapat mengembalikan rehat mereka, selamanya menghapuskan ketakutan bukan sahaja maut, tetapi juga penyakit lain.

Bagaimana hendak menyingkirkan?

Segera ia harus diperhatikan bahawa cara terbaik adalah menghubungi ahli psikoterapi. Jangan memandang rendah masalah itu. Mengandungi ketegangan dan kemurungan yang berterusan mengurangkan imuniti badan. Melawan latar belakang ini, penyakit benar-benar boleh mula berkembang. Penyakit seperti penyakit mental dan neurosis juga mengancam. Phobia mula dinyatakan dalam organik. Dan tidak semua orang mampu keluar dari "lubang" ini sendiri.

Doktor, selain psikoterapi, boleh menetapkan ubat yang mengurangkan kebimbangan, yang hanya akan mempercepatkan rawatan.

Satu sesi kitaran standard biasanya cukup untuk menghilangkan ketakutan onkologi.

Baik dalam hal ini, teknik kerja hipnosis dan reprogramming neuro-linguistik. Seorang ahli terapi yang berpengalaman dapat membuat hidup lebih mudah untuk pesakit dalam hanya 3-4 sesi tersebut.

Malangnya, tidak semua orang mahu pergi ke doktor, dan tidak semua orang mempunyai peluang sedemikian. Mengalahkan obsesi adalah sepenuhnya realistik dan bebas, tetapi ia akan mengambil banyak usaha, tekad, dan, yang paling penting, keinginan yang besar.

Bagaimana untuk mengurangkan rasa takut diri sendiri

Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah memahami akar kebimbangan. Di tengah-tengah fobia kanser bukanlah ketakutan terhadap kanser, seolah-olah, tetapi takut mati. Awal, tiba-tiba, menyakitkan. Oleh itu, adalah perlu untuk tidak bekerja dengan topik onkologi, tetapi kematian, bagaimanapun menakutkan mungkin berbunyi. Adalah perlu untuk menyedari dan menerima hakikat bahawa kita semua sekali mati. Dan orang perlu mati daripada sesuatu. Kanser adalah hanya satu daripada seribu sebab. Menurut statistik, dari serangan jantung, pukulan, orang mati lebih kerap.

Tumor tidak timbul seperti itu. Baru-baru ini, semakin banyak doktor mula bersandar kepada sebab metafizik untuk onkologi. Penyakit ini menimbulkan perasaan yang membangkitkan perasaan seperti kemarahan yang kuat, kemarahan, kemarahan, rasa ketidakadilan di dunia. Terdapat banyak kes apabila orang sembuh dari penyakit serius, mencari dalam diri mereka yang negatif dan bekerja melalui itu. Mengenai subjek ini terdapat buku-buku yang sangat baik oleh penulis seperti Louise Hay, Liz Burbo, Valery Sinelnikov, yang direka untuk pelbagai pembaca. Mereka bukan sahaja mengandungi penjelasan mengenai sifat penyakit, tetapi juga kaedah untuk menghapuskannya. Ini jenis psikoterapi memberikan hasil yang sangat baik.

Tumor ganas yang dijumpai pada peringkat awal adalah sempurna dirawat. Ia tidak berkembang dalam masa satu hari. Ia cukup untuk lulus ujian sekali setahun untuk profilaksis. Mengasuransikan diri terhadap penyakit adalah mustahil, tetapi anda boleh mencegah kejadiannya. Dan yang kurang anda berfikir tentang yang buruk, semakin besar kemungkinan anda tidak menghadapinya.

Teknik terhadap fobia

Masalah dengan fobia ialah anda mencipta emosi negatif yang berkaitan dengan persepsi visual atau pendengaran tentang kata tertentu. Dalam kes ini, perkataan "kanser, onkologi." Dan otak mengingati sambungan ini. Sebagai contoh, jika anda berehat di laut dan mendapat banyak momen positif di sana, maka perkataan "laut" akan selalu menyebabkan anda emosi positif. Cabarannya adalah untuk melatih semula otak untuk bertindak negatif terhadap kata-kata yang berkaitan dengan penyakit ini.

Terdapat teknik yang baik untuk ini:

  1. Cari dalam ingatan anda pengalaman yang menyenangkan. Ia boleh menjadi apa-apa, selagi anda masih mempunyai perasaan positif sebagai tindak balas kepada ingatan.
  2. Kenal pasti tindakan yang kecil dan tidak ketara yang akan anda gunakan pada masa akan datang untuk memanggil memori euphorik ini. Sebagai contoh, ia mungkin menyeberang jari di tangan, mencubit tangannya atau menggosok telinga.
  3. Panggil balik memori ini dan cuba "menghidupkan semula" ia. Aktifkan semua butir-butir yang mengiringi acara: bau, rasa, cuaca hangat atau sejuk, angin ribut. Apa-apa perkara kecil yang boleh anda ingini, dapatkan semula.
  4. Apabila anda merasakan bahawa anda berada di puncak emosi yang menyenangkan ini, lakukan tindakan yang dipilih (tweak, menggosok lobus anda, yang lebih mudah untuk anda).
  5. Tinggal di sini selama beberapa saat dan kembali ke realiti.
  6. Ulangi sekali lagi. Menguatkan sensasi dan tindakan komunikasi. Latih beberapa kali.
  7. Buat beberapa imej yang lebih serupa. Gerakkan gerakan lain ke kenangan menarik yang lain. Amalkan setiap hari selama 10-15 minit sehingga anda mendapati bahawa tindakan secara automatik menyebabkan reaksi positif. Sebagai contoh, anda mencubit tangan anda dan segera sebelum anda membentuk pengalaman yang menyenangkan yang anda pilih sebagai persatuan.

Setiap kali anda menyedari bahawa pemikiran penyakit mula menyeret anda ke bawah, melakukan tindakan bersyarat. Anda secara automatik akan beralih kepada kenangan yang baik dan emosi positif. Selalunya dan dengan tekun anda akan melakukan teknik ini, lebih cepat anda akan mendapati bahawa perkataan "menakutkan" akan berhenti menyebabkan pengalaman negatif dan menyakitkan dalam diri anda.

Kesimpulannya

Apa-apa ketakutan adalah masalah psikologi semata yang dibuat oleh seseorang dalam dirinya sendiri. Carcinophobia bertindak balas dengan baik untuk rawatan, dan lebih cepat anda mengambil tindakan, lebih mudah ia akan menyingkirkannya.

"Saya takut mendapat kanser"

"Saya MEREKA DENGAN SOLARIUM AKU MENCARI BAGI PELAJAR" Daria, 34 tahun

Beberapa bulan yang lalu, saya menjadi sangat takut untuk mendapat kanser. walaupun dari perkataan ini "kanser" terdapat kesejukan pada kulit. Pada satu masa, di semua saluran dan di Web, topik ini dibesar-besarkan sehubungan dengan kisah Zhanna Friske dan artis-artis terkenal lainnya, maka dua sahabat saya, sangat muda, meninggal dunia akibat kanser otak pada satu masa.

Saya mula mencari Internet untuk mendapatkan maklumat mengenai penyebab penyakit itu dan menyaksikan lonjakan penyakit dalam tempoh 10 tahun yang lalu dikaitkan dengan kemunculan dan penyebaran telefon bimbit, Wi-Fi. Saya sekarang pun mula mematikan telefon bimbit saya malam ini, dan saya pergi ke katil penyamakan satu batu jauhnya. Tetapi saya juga, sayangnya, percaya pemikiran itu adalah penting. Bagaimana untuk menghilangkan fobia ini?

"TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB TENTANG KEPERCAYAAN ANDA" Pakar Psikologi Klinikal

Ketakutan untuk mendapatkan kanser dipanggil "fobia kanser." Dalam banyak cara, dia dibenarkan, kerana penyakit kanser adalah antara penyebab kematian yang paling biasa. Tetapi seperti mana-mana fobia yang lain, ketakutan ini tidak rasional dan dibesar-besarkan. Dan orang fobia memahami ini.

Carcinophobia sering memberi kesan kepada wanita. Sebagai peraturan, titik permulaan adalah kematian dari kanser yang disayangi, kawan, dan kadang-kadang hanya orang yang terkenal. Mencuba keadaan untuk diri mereka sendiri, orang berfikir: "Tiba-tiba ini akan berlaku kepada saya?" Ada yang mungkin membangkitkan rasa takut mati akibat kanser dan, sebagai akibatnya, keinginan yang kuat untuk melindungi diri mereka. Ini boleh dilakukan dengan cara yang berbeza.

Peperiksaan perubatan yang kerap, penolakan tabiat buruk, pematuhan kepada diet dan rehat, sukan adalah langkah perlindungan yang munasabah. Sekiranya berfikir tentang penyakit maut menolak seseorang untuk menjaga dirinya sendiri, maka ini adalah tindak balas yang sihat terhadap keadaan sedemikian. Tetapi dalam kebanyakan kes, tingkah laku dalam kes fobia kanser tidak menyembuhkan orang itu. Ia boleh mengehadkan aktivitinya, menjadi obsesif dan meletihkan. Satu cara atau yang lain, tingkah laku ini bertujuan untuk mengurangkan kebimbangan. Apa itu?

Selalunya orang dengan fobia kanser mengelakkan situasi yang berkaitan dengan kanser. Pengelakan boleh nyata dengan cara yang berbeza:

  1. Kadang-kadang seseorang berjaya membina hidupnya sedemikian rupa supaya tidak menghubungi objek fobia (contohnya, tidak pergi ke solarium, bergerak dari talian kuasa). Tetapi senarai sebab-sebab yang mempengaruhi kemungkinan kanser, semakin berkembang. Akhbar kuning dalam mengejar perhatian umum penuh dengan tajuk utama - bagaimana untuk bertindak agar tidak sakit dengan kanser: "Ini adalah apa yang ditemui para saintis: penyebab kanser. ". Akibatnya, seseorang yang mengalami fobia kanser mula berasa tersasar - nampaknya semuanya berbahaya.
  2. Menolak pemeriksaan kesihatan kerana takut mendapat penyakit.
  3. Mengelakkan orang dengan kanser.
  4. Orang itu cuba untuk tidak berfikir tentang kemungkinan sakit, memandu pemikiran sedemikian dari dirinya sendiri. Dan hasilnya terperangkap. Di satu pihak, agar tidak sakit, dia harus berfikir tentang langkah-langkah pencegahan, sebaliknya dia takut untuk "menarik" perkara-perkara buruk kepadanya dengan pemikiran sedemikian. Dan jika seseorang yang menderita kanserobobia menyentuh sesuatu yang mengandungi akar "onco", dia segera cuba menyekat pemikiran ini atau beralih kepada sesuatu yang lain.

Percubaan untuk mengurangkan penggera

Ia tidak selalu mungkin untuk mengelakkan situasi yang berkaitan dengan kanser. Dalam kes ini, strategi lain bertujuan untuk mengurangkan kebimbangan:

  1. Cari maklumat mengenai punca penyakit, penyelidikan baru dalam bidang ini.
  2. "Pengimbasan" yang berterusan badan anda, mengesan perubahan "menakutkan". Selalunya, dengan tumpuan perhatian pada bahagian tubuh tertentu, seseorang benar-benar mula merasakan bahawa "ada sesuatu yang salah" dengannya. Mana-mana manifestasi tubuh manusia boleh ditafsirkan sebagai gejala penyakit awal.
  3. Pemeriksaan kesihatan tetap - ujian, peperiksaan. Langkah-langkah sedemikian membantu hanya untuk masa yang singkat, kebimbangan menurun, dan kemudian timbul pemikiran: "Bagaimana jika mereka tidak melihat, tidak perasan, terlepas?" Dan orang itu kembali ke doktor.
  4. Mencari obsesif untuk mendapatkan sokongan daripada saudara-mara. Seseorang secara literal mengikuti saudara atau sahabat, bertanya: "Tetapi saya tidak sakit? Tidak akan mati? "Bantuan dalam menerima sokongan mengurangkan kebimbangan, tetapi kemudian timbul lagi.
  5. Ritual (mengucapkan kata-kata tertentu dengan kuat atau senyap, atau satu set tindakan tertentu) yang meneutralkan sebarang pertemuan dengan oncotema.

Fobia kanser boleh berkembang dengan cara yang berbeza. Kadang-kadang phobias lulus sendiri, seseorang berjaya mengatasi mereka secara bebas. Tetapi ia juga berlaku bahawa fobia menangkap bidang baru kehidupan manusia. Bermula dengan mengelakkan, seseorang meneruskan ke ritual kompleks. Percubaan yang tidak berjaya dalam rawatan diri boleh menyebabkan hakikat bahawa gangguan itu menjadi kronik, kemurungan akan berkembang.

Mengelakkan sementara untuk mengurangkan kebimbangan, tetapi menguatkan keyakinan terhadap kelemahan seseorang sendiri.

Carcinophobia tidak begitu berbahaya. Fobia yang teruk, yang sangat menjejaskan kehidupan pesakit, biasanya menjadi hujung gunung ais - satu bahagian yang boleh dilihat dari kebimbangan seseorang. Sebagai tambahan kepada fobia, gangguan mental yang lain kadang-kadang dijumpai pada pesakit: gangguan kecemasan umum, gangguan panik, gangguan hipokondria, agoraphobia, fobia sosial, gangguan obsesif-kompulsif.

Mencari penyelesaian yang betul

Psikoterapi tingkah laku kognitif sangat berkesan apabila bekerja dengan fobia. Terapi perubatan juga diperlukan. Cuba jangan melengahkan rayuan kepada pakar. Apa yang perlu difikirkan sebelum pergi ke psikoterapi?

  1. Jangan takut untuk berfikir tentang ketakutan anda. Percubaan untuk mengabaikan memimpin yang mengerikan kepada kesan yang bertentangan - penindasan pemikiran berfungsi dengan tepat di arah yang bertentangan, menguatkan mereka. Tidak, anda tidak boleh "berfikir" penyakit untuk diri sendiri.
  2. Fikirkan realistik. Selalunya, dalam kes kansofobia, ada fantasi bahawa penyakit ini akan tiba-tiba akan menular dan tidak dapat dielakkan membawa kematian. Walau bagaimanapun, ini adalah salah satu daripada senario paling buruk. Pada hakikatnya, banyak orang berjaya berjuang dengan kanser. Ingatkan diri anda tentang perkara ini.
  3. Berani takut, jangan berpura-pura bahawa topik ini tidak wujud. Mengelakkan sementara untuk mengurangkan kebimbangan, tetapi menguatkan keyakinan terhadap kelemahan seseorang sendiri. Belajarlah untuk menanggung kecemasan. Ia adalah keengganan untuk mengalami kecemasan yang membawa kepada fiksasi dan perkembangan fobia. Fikirkan apa yang kebanyakan orang lakukan dalam situasi ini? Cuba lakukan perkara yang sama. Sebagai peraturan, kecemasan meningkat dengan mendadak pada mulanya, maka untuk beberapa waktu ia tetap pada tahap yang sama dan keluar setengah jam selepas permulaan.

Takut kanser - bagaimana untuk membantu diri anda?

Carcinophobia

Carcinophobia adalah ketakutan terhadap kanser dan kematian daripadanya. Dalam struktur semua fobia masyarakat moden, ia adalah tepat kanser-fobia yang menduduki salah satu tempat utama. Tetapi pada masa yang sama, pada pemeriksaan lebih dekat, fobia kanser ternyata menjadi fenomena yang lebih rumit.

Tanpa rasa takut, orang akan menjadi tidak berdaya terhadap alam atau faktor buatan manusia. Ketakutan membolehkan kita mengekalkan kehidupan dan kesihatan kita. Ketakutan memberi anda peluang untuk menyesuaikan diri dengan perubahan dalam persekitaran luaran. Biasanya, ia adalah ketakutan yang membuat kita menjalani pemeriksaan, dan dalam kes penyakit - rawatan yang memakan masa, merancang dan bertindak secara sistematik, melawat doktor dan mengetahui segala-galanya tentang penyakit dan cara memeranginya.

Walau bagaimanapun, ia berlaku bahawa perasaan takut itu begitu kuat bahawa ia menghalang kita untuk menikmati kehidupan, fikiran obsesif mengisi kehidupan kita perasaan negatif dan kebimbangan tidak meninggalkan kita selama satu minit atau menghidupkan seperti mentol lampu dalam situasi yang paling biasa (lawatan doktor, memeriksa dirinya di cermin, dengan rasa sakit di mana-mana lokasi). Ketakutan ini lebih menyerupai seram yang melumpuhkan, ia sudah membahayakan dan menjadikannya sukar untuk menilai realiti secukupnya. Ia juga boleh menyebabkan reaksi tubuh: rasa sakit, rasa lemas, tidak berdaya, perasaan kaki "dikepung", menggigil, berdebar-debar jantung, berpeluh, mual, pening...

Dengar sendiri. Jika anda sentiasa takut sakit, dan jaminan daripada doktor bahawa segala-galanya adalah perkara biasa, seolah-olah engkau, jika anda percaya bahawa berulang penyakit anda tidak dapat dielakkan, jika takut sakit dan mati kompulsif dikembalikan jika menyebut Oncology merosakkan mood anda sepanjang hari, mungkin dalam keadaan ini, kita harus bercakap tentang kehadiran gangguan kecemasan - carcinophobia.

Peningkatan kes fobia kanser menyumbang kepada:

  • peningkatan dalam kejadian jenis kanser tertentu,
  • halo kematian yang, walaupun terdapat propaganda awam dan program pendidikan, terus wujud dalam masyarakat.

Langkah pertama dalam memerangi kanser

Pertama sekali, seseorang harus berhati-hati dan bertanggungjawab merawat kesihatan seseorang dan tepat pada masanya menjalani pemeriksaan diagnostik supaya tidak ada sebab objektif untuk kegelisahan sedemikian. Biarkan ketakutan ini menjadi mekanisme pemanduan, dan biarkan ia mendorong anda melalui pemeriksaan yang diperlukan. Ini akan membantu mengurangkan penggera pada masa yang tepat. Di samping itu, diagnosis awal penyakit ini memberikan kebarangkalian penyembuhan lengkap, jika diagnosis disahkan.

Tetapi ada sisi lain untuk duit syiling. Bercakap cancerophobia, ia harus diperhatikan bahawa keadaan ini secara langsung dikaitkan dengan perasaan manusia dalam -. Takut mati, ketidakpastian tentang masa depan, kurang pengawasan, dan lain-lain takut mati sedang mengalami hidup. Secara paradoks, sangat sukar untuk mengakui bahawa "semua orang akan mati, dan begitu juga saya," dan bahkan lebih sukar untuk mengatakannya. Ketakutan kematian adalah kunci utama, semua hypochondria dikaitkan dengan ketakutan ini, dan sebagai hasilnya, ketakutan yang paling umum ialah ketakutan untuk menjadi sakit dan mati akibat beberapa penyakit dahsyat.

Jadi, salah satu pelanggan bekerja dengan seorang pakar psikologi, seorang mualaf takut obsesif kanser payudara, diperhatikan hubungan ketidakselesaan keluarga yang teruk, dan mengatasi mereka, kemahiran relaksasi dan kebimbangan pembelajaran, membantu menangani masalah cancerophobia itu.

Oleh itu, jika ketakutan menjadi kuat, kekal, jika ia mengganggu hidup penuh, anda harus menghubungi ahli psikologi dan cuba mencari penyebab fobia kanser dan cara menyelesaikan masalah.

Ketakutan terhadap kanser sebahagian besarnya disebabkan oleh keinginan untuk mengawal hidup anda sambil menyedari bahawa ini tidak mungkin sepenuhnya. Kami terbiasa mengawal kejadian-kejadian kehidupan kita: kita membuat rancangan untuk setiap hari, selama berbulan-bulan dan bahkan tahun-tahun sebelumnya, hari-hari diulang, dan kita juga membuat semua perubahan kita sendiri. Kawalan ini memberikan kita peluang untuk berasa selamat dan merasakan pencipta kehidupan kita, untuk bertindak dengan yakin. Walau bagaimanapun, kita tidak boleh membuat perlindungan terhadap kemalangan dan "tahu di mana untuk meletakkan jerami", dan penolakan untuk menerima ini sebagai kehidupan yang hidup menimbulkan ketakutan, dan semakin kuat perlawanan, semakin besar ketakutan.

Dari perspektif ini, penyakit onkologi adalah salah satu penyakit yang tidak boleh diinsuranskan sepenuhnya, kerana rakyat menjalani gaya hidup yang betul, agak sihat, aktif dan kuat, tidak imun kepada penyakit ini, serta lain-lain lagi. Oleh sebab itu, onkologi diwakili sebagai musuh yang tidak dapat dilihat, licik, menjebak kami di sudut dan dari mana tidak ada perlindungan. Ini adalah salah satu daripada wajah takut kematian yang menghantui semua orang.

Kesalahan seseorang yang cuba mengatasi rasa takut itu sendiri adalah percubaan untuk mengelakkannya atau menenggelamkan beberapa pengalaman atau tindakan lain. Mari kita melakukan percubaan mudah: Beritahu diri sendiri, "Jangan memikirkan tikus, saya tidak fikir tikus!" Jadi, apa yang anda fikirkan?

Jadi dengan ketakutan. Tidak perlu berjuang melawan ketakutan dan cuba melarikan diri dengan bantuan ubat-ubatan atau untuk mengalihkan perhatian daripadanya - dalam hal ini ia akan meningkat. Ia perlu melihat ketakutan di mata, meneroka, cuba bersetuju, terima kasih atas perkhidmatan anda. Ia perlu untuk bertahan dari ketakutan ini, kerana ketakutan yang berpengalaman sudah dianggap sebagai sesuatu yang lalu. Dan kemudian anda boleh yakin bahawa mungkin tidak ada bahaya sebenar, tetapi hanya prasangka dalaman anda, yang mana anda boleh dan harus bekerja.

Untuk mengalami ketakutan, terdapat beberapa cara, sebagai contoh, anda mental boleh mensimulasikan keadaan bahawa anda adalah menakutkan, turun ke butiran, dan dalam imaginasi untuk mencapai titik kritikal ketakutan, tinggal di negeri ini takut untuk sementara waktu, dan kemudian dengan kekuatan untuk bernafas, untuk mengatakan dengan kuat " sudah selesai, saya pulang lagi. " Di samping itu, anda boleh menguasai kaedah-kaedah relaksasi, meditasi, latihan auto, pelbagai besar mereka, dan semua orang akan mendapati yang tepat untuk diri mereka sendiri. Seorang ahli psikologi boleh membantu anda mencari cara terbaik untuk hidup dan bertindak balas terhadap ketakutan, bermula dari sebab-sebab ketakutan itu sendiri.

Adalah mungkin untuk berunding dan mengatasi ketakutan untuk merasakan hidup secara keseluruhannya, menjadi "di sini dan sekarang" dan bukan dalam masa depan yang tidak mungkin ilusi.

Untuk sebab fobia kanser, mungkin ada sebab lain yang menyokong latar belakang yang membimbangkan ini:

  • keluarga,
  • interpersonal,
  • masalah profesional
  • masalah kesedaran diri,
  • mencari makna kehidupan dan lain-lain.

Saya takut mendapat kanser. Apa yang perlu dilakukan

Ketakutan terhadap kanser secara langsung berkaitan dengan ketakutan kematian, sehingga dapat mempengaruhi keadaan psikologis dan tingkah laku kita secara serius. Dalam kes-kes yang teruk, ini membawa kepada neurosis, kemurungan, lawatan berterusan ke klinik, atau kegagalan untuk pergi ke doktor dalam masa yang singkat.

sebab 1. Penyakit yang disayangi

Pada masa yang sama, apabila kanser timbul daripada saudara terdekat yang terdekat - ibu bapa, saudara lelaki atau perempuan - ini mungkin menunjukkan bahawa risiko penyakit itu meningkat disebabkan oleh faktor keturunan. Dalam kes ini, anda perlu lebih prihatin terhadap pencegahan dan menjalani diagnosis tetap.

Sebab 2. Predisposition to oncology.

Satu lagi kategori orang yang mempunyai kebimbangan yang teruk adalah mereka yang didiagnosis dengan penyakit yang membuat kecenderungan untuk onkologi. Penyakit seperti ini, contohnya, sindrom ovarium polikistik yang dikaitkan dengan kanser rahim. Seperti dalam kes keturunan, kehadiran kecenderungan tidak sama sekali menjamin pembangunan onkologi, tetapi hanya kemungkinan peningkatan. Oleh itu, rasa azab yang muncul pasti mesti diperjuangkan. Untuk mencegah kanser, sudah cukup untuk menjalani diagnostik tetap mengikut jadual yang ditetapkan untuk orang yang berisiko, dan ikut cadangan doktor mengenai penyakit semasa. Untuk membantu diri anda secara psikologi, sangat membantu untuk belajar menenangkan dengan bantuan teknik pernafasan, untuk merenung dan menghalang pemikiran negatif. Sekiranya ini tidak melegakan kebimbangan, maka ia adalah praktik psikoterapi.

Alasan 3. Ketakutan yang tidak rasional

Tidak semestinya takut mendapat sakit adalah sebab yang rasional atau peristiwa pencetus yang jelas. Kadang-kadang ketakutan tidak rasional timbul dengan sendirinya. Kami bercakap tentang hypochondria - gangguan neurotik, di mana seseorang terlalu bimbang dengan keadaan umum kesihatan atau terobsesi dengan fungsi organ tertentu. Hypochondria adalah keadaan yang serius yang disertai oleh serangan panik atau kemurungan dan menyebabkan pesakit menjalani campur tangan perubatan yang tidak perlu dan bahkan berbahaya. Untuk mendiagnosis dan merawat gangguan seperti itu, anda perlu menghubungi psikoterapi atau pakar psikiatri.

Apa yang perlu dilakukan

Ketakutan pada onkologi sering membawa kepada akibat buruk. Contohnya, untuk menolak peperiksaan perubatan, walaupun seseorang merasakan gejala sebenar dan menyedari bahawa tidak semuanya sesuai dengan kesihatan. Ketakutan untuk mendengarkan diagnosis yang teruk mengatasi keinginan untuk melihat seorang doktor, dan akibatnya, tumor dikesan pada peringkat akhir.

Lain yang melampau adalah laluan prosedur perubatan dalam keadaan di mana potensi bahaya dari mereka lebih baik daripada yang baik. Prosedur diagnostik yang tidak betul atau tidak boleh dipilih secara salah atau boleh memberi kesan positif palsu atau palsu. Dalam kes pertama, pesakit boleh, misalnya, diberikan kemoterapi, yang tidak diperlukan. Dengan negatif palsu, kanser akan terus berkembang sehingga orang itu secara keliru menganggap dirinya sihat. Oleh itu, adalah lebih baik untuk mengikuti saranan diagnostik yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia dan Persatuan Onkologi Klinikal Rusia.

Pencegahan kanser pada wanita

Untuk pencegahan kanser, wanita akan ditayangkan secara berkala untuk kanser serviks dan payudara. Pemeriksaan - ujian perubatan bertujuan untuk mengenal pasti perubahan pra-kanser yang, jika tidak dirawat, boleh menyebabkan perkembangan kanser. Pemeriksaan visual mudah oleh doktor tidak menggantikan ujian.

Untuk mendiagnosis kanser serviks, sitologi dilakukan, yang dikenali sebagai ujian Pap. Wanita berumur 21 tahun dinasihatkan supaya menjalaninya sekali setiap tiga tahun. Kekerapan ujian sedemikian adalah mencukupi: kanser serviks berkembang dengan perlahan, oleh itu, tertakluk kepada cadangan, ia dapat dikesan dan dihentikan pada waktunya. Dengan penyelidikan yang kerap, risiko yang di diagnosis doktor, misalnya, displasia, peningkatan, dan menetapkan rawatan dengan kesan sampingan, walaupun displasia sering hilang sendiri.

Kadang-kadang pakar ginekologi mengesyorkan menambah sitologi dengan ujian untuk kehadiran manusia papillomavirus (HPV), tetapi lebih baik untuk berhati-hati terhadap cadangan ini. Ujian untuk jenis HPV onkogenik tidak disyorkan untuk wanita yang berusia lebih muda dari 30 tahun, dan walaupun selepas ia ditunjukkan hanya sekali dalam 5 tahun dan mengikut kehendak. Kedua-dua sitologi dan ujian HPV berhenti dilakukan pada usia 65 tahun, jika hasil penyaringan 2-3 sebelumnya adalah negatif.

Untuk pemeriksaan untuk kanser payudara, mammografi ditetapkan, yang mempunyai batasan. Jenis diagnosis ini ditunjukkan kepada wanita berusia 50-75 tahun, apabila kelenjar susu menjadi kurang padat, dan prosedur memberikan hasil yang lebih tepat. Kekerapan ujian yang disyorkan sekali setahun. Wanita berusia di bawah 40 tahun tidak memerlukan mamografi, dan berusia 40 hingga 50 tahun - hanya atas cadangan doktor dan jika dikehendaki, kerana risiko hasil positif palsu adalah tinggi. Bagi wanita di bawah 50 tahun, mamografi digantikan dengan jenis diagnostik lain, contohnya, MRI. Kepada pemeriksaan payudara yang lain, pemeriksaan ultrasound, doktor adalah skeptis, kerana kaedah ini tidak begitu sensitif terhadap kanser payudara dan tidak berguna dalam mendiagnosis onkologi pada peringkat awal.

Pencegahan kanser paru-paru

Sekiranya anda seorang perokok yang berpengalaman, atau berhenti merokok kurang daripada 15 tahun yang lalu, maka selepas mencapai usia 55 tahun, anda harus menambah tomografi terkira rendah (CT) untuk pemeriksaan tahunan. Ini adalah kaedah yang paling berkesan untuk mengesan kanser paru-paru pada peringkat pertama. Ia tidak dapat menggantikan fluorografi dan X-ray, jadi anda tidak boleh membuang masa pada jenis diagnostik ini.

Bagi beberapa jenis kanser, kaedah pemeriksaan berkesan masih belum wujud. Sebagai contoh, untuk kanser ovari, pankreas, pundi kencing atau buah pinggang.

Ujian apa wujud?

Ujian darah untuk penanda tumor sebelum ini diiklankan sebagai ujian sejagat untuk kanser, tetapi keberkesanannya telah disangkal oleh saintis. Tahap protein oncomarker dalam tubuh manusia meningkat untuk beberapa sebab, kedua-duanya disebabkan oleh perkembangan kanser dan keradangan dan kecederaan. Oleh itu, pemeriksaan menggunakan penanda tumor sering memberikan hasil palsu.

Ujian genetik, misalnya, untuk adanya mutasi dalam BRCA 1 dan gen BRCA 2, ditetapkan hanya dalam kes individu, bergantung pada keturunan pesakit. Tanpa syor doktor, mereka tidak boleh dilakukan.

Setelah menangani kebimbangan dan cadangan untuk pencegahan, anda boleh membeli insurans khas untuk jaminan akhir. Sekiranya perlu, dia akan membantu lulus diagnosis dan mendapatkan rawatan segera. Program insurans kanser ditawarkan oleh tiga syarikat Rusia - Alfa-Insurance, Renaissance dan VTB-Insurance - dan pemain asing yang membayar rawatan diinsuranskan di Rusia atau di luar negeri.

Sergey Katargin, pengasas projek "Onkostrakhovanie"

Carcinophobia: takut mendapat kanser

Apakah fobia kanser?

Ketakutan yang berlebihan terhadap kanser (atau, secara saintifik, carcinophobia) menjadi lebih biasa pada tahun-tahun kebelakangan ini. Adalah mudah bagi kita untuk melihat ini dengan semakin banyak panggilan dan surat dari orang yang tidak mempunyai kanser, tetapi yang mengalami kecemasan, pemikiran obsesif tentang kanser dan gejala fobia yang lain.

Berikut adalah salah satu kes yang biasa dihadapi.

Setahun yang lalu, ibu saya meninggalkan dunia ini kerana kanser payudara. Sejak itu, semua yang berkaitan dengan onkologi, walaupun hanya perkataan "kanser", menyebabkan ketegangan dalaman yang dahsyat dan ketakutan dalam diri saya. Saya takut saya boleh mendapatkan kanser sendiri. Atau mungkin saya sudah sakit dengan mereka, tetapi saya tidak tahu mengenainya.
Saya baru-baru ini mempunyai tempoh ketika saya mengalami insomnia. Saya mengambil pil tidur supaya entah bagaimana meningkatkan tidur. Ramai orang akan menganggap mengantuk dan keletihan menjadi keadaan semula jadi selepas mengambil pil, tetapi saya memikirkan diri saya sebagai tumor otak. Adakah MRI kepala dan leher. Hasil ujian adalah norma lengkap.
Dan ia sentiasa: jika sesuatu yang menusuk di suatu tempat atau, maaf, menyikat, saya mula takut dan bimbang: bagaimana jika kanser? Sepanjang 9 bulan yang lalu, sebagai tambahan kepada tomografi, saya menjalani pelbagai prosedur diagnostik - kolonoskopi, x-ray paru-paru, ultrasound segala-galanya yang mungkin... Di mana-mana sahaja, semuanya bersih.
Baru-baru ini, selepas beberapa kali saya berasa mual, saya tidak dapat menyingkirkan pemikiran itu, bagaimana jika saya mempunyai kanser perut? Saya tahu terlebih dahulu bahawa ujian akan menunjukkan norma lagi, tetapi saya tidak boleh berbuat apa-apa dengan kecemasan saya. Selain itu, di kepala sentiasa mengetuk, seperti loceng, kata-kata: "Pesakit kanser." Saya sangat takut kepada mereka.
Suami saya sangat risau tentang saya. Dia percaya bahawa saya akan membawa diri saya dengan ketakutan yang obsesif kepada neurosis. Tolong bantu saya menghilangkan fobia ini - ketakutan terhadap kanser.

Gejala fobia kanser

Sesetengah orang mengalami kartsinofobiey walaupun ini gambar yang seolah-olah tidak bersalah boleh menyebabkan kebimbangan yang teruk dan ketakutan

Walaupun pada setiap kes fobia, gejala-gejala berbeza-beza sedikit, ada gejala umum bagi semua yang menderita fobia kanser.

  • Perasaan kecemasan tak terkendali dalam perlanggaran sebenar atau mental dengan sesuatu yang mengingatkan kewujudan penyakit seperti kanser;
  • Ketidakupayaan untuk hidup dan bekerja biasanya disebabkan oleh pemikiran yang menggelikan yang meletupkan kesedaran mengenai kemungkinan penyakit kanser.
  • Rasa perlu melakukan segala yang mungkin untuk mengelakkan kanser (ujian tidak berkesudahan, ujian, peperiksaan, dan lain-lain)
  • Memahami ketakwaan mereka ketakutan, tetapi ketidakupayaan untuk menangani kebimbangan yang semakin meningkat.

Gejala fobia kanser mempengaruhi mental (mental), emosi dan sfera tubuh.

Gejala mental:

  • Secara spontan muncul dalam minda imej yang berkaitan dengan onkologi;
  • Pemikiran yang keterlaluan tentang kanser;
  • Ketidakupayaan untuk bertukar kepada pemikiran lain yang tidak berkaitan dengan fobia;
  • Perasaan tidak semulajadi tentang apa yang sedang berlaku (pengasingan);
  • Takut kehilangan kawalan, kehilangan fikiran, atau kehilangan kesedaran.

Gejala emosi:

  • Kebimbangan berterusan tentang peristiwa yang akan datang yang dikaitkan dengan kanser;
  • Ketakutan berterusan untuk mendapatkan kanser, mengesan tumor, dan sebagainya;
  • Keinginan semulajadi untuk mengelakkan situasi dan tempat mengingatkan kanser;
  • Kemarahan, kemarahan pada diri sendiri, rasa bersalah dan tidak berdaya.

Gejala fizikal:

  • Kekurangan udara, sesak nafas;
  • Palpitasi atau kesakitan dada;
  • Pening;
  • Rasa penyertaan;
  • Mual;
  • Menggigil

Gejala fobia untuk kanser boleh menjadi intensiti rendah. Dalam kes ini, nasihat biasa yang diberikan oleh orang lain adalah membantu: "berehat," "jangan perhatikan," "nafas dalam," dan sebagainya. Dengan kata lain, masalahnya adalah pada tahap kesedaran dan dikawal dengan baik olehnya.

Tetapi apabila ketakutan duduk lebih dalam - di bawah sedar, perasaan kecemasan boleh melesat dan bahkan mencapai kekuatan penuh sebelum serangan panik sepenuhnya. Lebih-lebih lagi, pemikiran tentang kanser boleh memicu serangan panik. Nasihat "jangan risau" di sini akan menjadi sia-sia. Jelas sekali, kami memerlukan cara yang lebih berkesan (mari bercakap tentang ini sedikit kemudian).

Apa yang menyebabkan fobia mendapat kanser?

Carcinophobia boleh muncul selepas diagnosis mengecewakan telah dibuat kepada saudara atau sahabat. Sesungguhnya, anda perhatikan dalam contoh di atas bahawa pengarang surat itu menunjukkan tanda-tanda fobia kanser selepas penyakit dan kematian ibunya.

Kategori yang berasingan adalah orang yang benar-benar mempunyai diagnosis onkologi, menjalani radioterapi, kimia, pendek, rawatan yang sukar. Kami melihat, jadi untuk mengatakan, penyakit di mata. Sebagai peraturan, carcinophobia di dalamnya mengambil ciri-ciri ketakutan terhadap patologi berulang.

Walau bagaimanapun, ramai yang mengadu mengenai ketakutan berterusan terhadap kanser, tidak dapat mengingat tepat pada masa dan mengapa semuanya bermula. Jika anda menggali telaga dalam memoirnya, sebagai contoh, dengan bantuan hipnosis, sentiasa mencari punca fobia kanser. Antara pencetus sering dijumpai filem, buku dan artikel dari Internet mengenai pesakit kanser. Sesetengah sifat yang mudah dipengaruhi mampu menembusi sangat mendalam tentang apa yang telah mereka baca, mencuba semua ini pada diri mereka sendiri.

Bagaimanapun, tiada siapa yang dilahirkan dengan carcino-phobia, ia selalu dibeli barang bagasi. Begitu juga begitu bahawa sebaik sahaja anda disusuli oleh pemahaman tentang akibat yang mungkin dari perkembangan tumor malignan, anda merasakan ketakutan kematian. Pengertian adalah lebih mendalam dan lebih menonjol daripada orang lain, terima kasih atas daya cipta dan fantasi anda.

Beberapa bahagian otak anda pada ketika itu sangat ketakutan dan masih takut. Anda mungkin tidak ingat ini, katakan, jika ia adalah trauma zaman kanak-kanak.

Untuk menghilangkan fobia kanser, mengetahui penyebab gangguan itu tidak perlu. Dan inilah sebabnya.

Mekanisme fobik, atau bagaimana anda membuat ketakutan anda

Semua gejala carcinophobia, dari kebimbangan kepada takikardia dengan pengamatan, adalah hasil daripada pelbagai proses dalam jiwa kita. Walau bagaimanapun, banyak psikolog, sebagai asas dalam pembentukan fobia, membezakan 2 proses:

  1. Skim kognitif.
  2. Reaksi badan terhadap apa yang berlaku (tingkah laku).

Corak kognitif adalah cara anda menggunakan minda anda. Ya cara biasa pemikiran anda. Di sini, khususnya, boleh dikaitkan kepercayaan dan nilai anda, pengetahuan mengenai sesuatu (contohnya, tentang kanser), ciri-ciri dialog dalaman dengan diri anda.

Tindak balas organisma terhadap apa yang sedang berlaku termasuk, sebagai contoh, betapa tepatnya pernafasan anda dilakukan, pergerakan tangan anda, kedudukan badan, dan banyak, banyak ciri perilaku yang berbeza dalam situasi tertentu.

Corak kognitif dan tindak balas tingkah laku seperti "blok bangunan" dari mana anda boleh "memasang" sebarang keadaan emosi. Sebagai contoh, anda boleh mengenali seseorang dengan kemurungan dengan tindak balas tingkah laku: kepala dan bahu diturunkan, belakang bengkok, pernafasan adalah ekspresi muka yang cetek, sedih... Skema kognitif yang kerap ditemui untuk kemurungan termasuk rantaian tak berujung pertanyaan diri yang tidak mempunyai penyelesaian, tetapi hanya memburukkan lagi masalah; fikiran bahawa hidup tidak mempunyai makna, dsb.

Manifestasi fobia kanser tidak terkecuali. Serangan ketakutan - kecemasan yang sangat memakan, dari mana mengurangkan perut, pemikiran dan imej obsesif timbul - semua ini juga boleh dipecah menjadi komponen.

Apa yang akan memberi kita pecahan keadaan emosi ke dalam unsur-unsur konstituennya? Sangat mudah: kawalan penuh terhadap emosi. Ini serupa dengan kerja seorang ahli kimia di makmal: anda pertama menguraikan bahan kompleks ke dalam komponen berasingan, kemudian mensintesis sesuatu yang baru dari mereka.

Dari sini ikuti 2 berita: baik dan buruk.

  1. Perkara yang buruk adalah bahawa ketakutan anda terhadap kanser hanya hasil dari tingkah laku anda: mental dan fizikal. Anda membuat fobia kanser dengan tangan anda sendiri, dari pelbagai komponen mental dan tingkah laku negatif. Walau bagaimanapun, dalam alasan anda, kami perhatikan bahawa orang melakukan secara automatik, secara tidak sengaja.
  2. Berita baik: menyingkirkan fobia untuk mendapatkan kanser (serta penciptaannya) juga berada di tangan anda. Dan anda dapat mengatasi fobia kanser. Seperti kebanyakan orang lain yang telah pergi dengan cara ini untuk kesihatan.

Bagaimana untuk melakukan ini? Untuk memulakan, anda perlu percaya bahawa anda dan tidak ada orang lain yang bertanggungjawab untuk kesejahteraan emosi dan psikologi anda. Kerana "menurut kepercayaan kamu, biarlah kamu."

Adakah rawatan ubat kanser berkesan?

Kami telah menulis bahawa apa yang dipanggil "rawatan dadah" digunakan secara meluas untuk merawat fobia, termasuk ketakutan terhadap kanser. Sebagai ubat-ubatan, mereka menggunakan kedua-dua ejen anxiolytic tradisional, contohnya, benzodiazepin, serta ubat-ubatan baru: beta-blockers and antidepressants.

Benzodiazepin (diazepam, alprazolam, gidazepam) - ubat-ubatan dengan kesan anti-kecemasan, sedatif dan hipnosis. Menghalang aktiviti sistem saraf pusat. Dengan penggunaan yang berpanjangan menyebabkan pergantungan fizikal dan ketagihan.
Penyekat beta (anaprilin, dan sebagainya) boleh mengurangkan beberapa gejala fizikal fobia, seperti palpitasi atau gegaran tangan, disebabkan oleh perubahan dalam tindakan adrenalin yang dikeluarkan semasa kebimbangan. Walau bagaimanapun, penyekat beta tidak menjejaskan gejala emosi dan mental.
Antidepresan. Sebahagian daripada mereka diluluskan untuk gangguan fobia dan kecemasan. Walau bagaimanapun, kami telah menulis mengenai banyak masalah serius dalam rawatan antidepresan di sini.

Frasa "rawatan dadah" tidak disebutkan dalam petikan. Adakah mungkin untuk memanggil kaedah rawatan, dari mana pemulihan, secara besar-besaran, tidak berlaku? Lagipun, tablet boleh memberikan kesan yang cepat, tetapi mereka tidak menyembuhkan. Pelepasan hanya akan sementara, kerana pengambilan ubat tidak memberi kesan kepada akar masalah - corak kognitif dan tingkah laku yang biasa. Pada akhir kursus ubat, semua gejala fobia kanser pulih sepenuhnya.

Di samping itu, anda mendedahkan otak anda untuk "serangan kimia", kesan sampingan yang boleh menjadi sangat berbahaya. Belum lagi pergantungan psikologi dan fizikal ke atas dadah.

Oleh itu, ubat-ubatan bukan sahaja tidak mengubah skema mental dan tingkah laku yang melibatkan kanser-fobia, tetapi, lebih-lebih lagi, jika anda sekurang-kurangnya berharap sedikit untuk menghilangkan fobia dengan pil, itu bermakna anda tidak percaya pada emosi negatif anda. hasil kerja Oleh itu, anda masih jauh dari mengalahkan masalah.

Sementara itu, penawar terbaik untuk fobia kanser adalah menolak ubat. Satu-satunya cara anda mendapat peluang untuk menjalani kehidupan yang bahagia dan damai. Menjadi tuan emosi dan ketakutan anda. Walau bagaimanapun, jika anda sudah mengambil ubat, anda perlu berunding dengan doktor anda sebelum anda menukar apa-apa. Penundaan farmakoterapi secara tiba-tiba menimbulkan risiko kesihatan.

Bagaimana untuk menghilangkan fobia kanser?

Terdapat banyak teknik untuk menghilangkan fobia. Sesetengah daripada mereka memerlukan penguasaan penggunaan, dan sukar untuk bergaul tanpa terapi yang berpengalaman. Tetapi ada orang-orang yang cukup layak untuk rawatan fobia kanser tanpa intervensi pihak ketiga. Berikut adalah salah seorang daripada mereka.

Prinsip operasinya didasarkan pada mekanisme mudah. Apabila anda berada dalam keadaan yang luar biasa - menyenangkan atau tidak menyenangkan - otak membentuk hubungan antara emosi yang anda alami dan sesuatu yang anda lihat, mendengar atau merasakan pada ketika itu.

Contohnya, sekali, semasa di kuil, anda mengalami rasa semangat yang tinggi. Dengan berbuat demikian, anda menghirup bau kemenyan. Pada masa akan datang, seseorang hanya dapat mendengar bau kemenyan, anda tidak hanya mengingati perasaan yang indah ini, tetapi juga dapat mengalaminya semula. Keadaan emosi yang menyenangkan pada tahap fisiologi yang berkaitan dengan bau kemenyan.

Atau, mungkin, anda tahu melodi atau lagu sedemikian, setelah mendengar bahawa ia menjadi sedih dan sukar untuk menahan air mata. Sama seperti ketika anda mendengar melodi buat kali pertama.

Dalam korteks serebrum, litar saraf yang cukup kuat boleh berlaku - refleks yang dingin yang mengikat emosi dengan sesuatu dari alam sekitar. Dan itu adalah ciri dari jiwa manusia yang boleh anda gunakan untuk menghilangkan ketakutan untuk mendapatkan kanser.

Anda hanya perlu melampirkan emosi positif, katakan, tenang dan keyakinan, kepada beberapa tindakan tertentu. Sebagai contoh, menggosok telinga. Kemudian, apabila gejala fobia mula "menutupi" anda, anda menyentuh telinga anda, dan ketegangan ketakutan berkurangan. Secara beransur-ansur, fobia semakin lemah dan lemah sehingga ia dibubarkan sepenuhnya.

Rahsia teknologi terletak pada kenyataan bahawa emosi positif mesti benar-benar kuat, serta melekat pada pencetus dengan cukup baik. Jadi, anda perlu berlatih keras dan keras. Satu program anggaran seperti latihan diberikan di bawah.

Pelan langkah demi langkah untuk kerja bebas dengan keadaan emosi negatif dalam kes kansofobia

  1. Pilih pengalaman positif yang kuat dan berbeza. Ini adalah senjata anda yang akan memaksa ketakutan. Anda boleh ingat sesuatu yang bermakna dan menyenangkan untuk anda. Gali dalam memori. Bilakah anda berasa gembira, yakin, tenang? Mungkin pada masa kanak-kanak, apabila pada waktu pagi mereka mendapati hadiah di bawah pokok itu. Atau pada masa mudanya - semasa ciuman pertama? Baru-baru ini, semasa berkhemah?
  2. Pilih tindakan pencetus yang anda akan gunakan untuk mengaktifkan sumber positif dengan setiap serangan fobia - ketakutan terhadap kanser. Ini harus menjadi tindakan yang anda tidak sering digunakan dan yang tidak menarik perhatian orang lain. Sebagai contoh, ia boleh menjadi urut jari kecil tangan kiri, secubit yang tidak dapat dilihat di pinggul, dan sebagainya.
  3. Ingat semua butiran kenangan yang menyenangkan: bau, bunyi, rasa di mulut, visual. Pada satu ketika anda akan merasakan sensasi yang menyenangkan di dalam badan. Pada ketika ini, bernafas seolah-olah anda bergerak dari bahagian atas kepala anda ke tumit anda. Cuba isi setiap sel badan dengan sensasi yang menyenangkan. Ulangi latihan ini beberapa kali untuk mencapai intensiti sensasi yang stabil.
  4. Apabila sensasi telah menstabilkan maksimum, mulailah mengurut telinga, jari, dalam satu perkataan, mula melakukan tindakan dari langkah 2. Cukup 7-8 saat.
  5. Kembali ke kesihatan biasa.
  6. Ulangi urutan tuntutan 2-4, menjadikan pengalaman yang lebih menyenangkan itu lebih jelas, memperkuat hubungan dengan rangsangan yang dipilih. Semakin banyak wakil yang anda lakukan, semakin baik.
  7. Buat "koleksi pengalaman positif," untuk ini anda perlu meneruskan perenggan. 1-6. Seperti yang anda fikirkan, kita memerlukan pengalaman dan sensasi baru yang menyenangkan, serta tindakan baru yang masih belum diguna pakai (insentif) untuk pengikat.

Apabila anda merasakan bahawa anda sudah bersedia, anda boleh meneruskan ke perkara yang paling penting - aplikasi praktikal kemahiran yang dipelajari. Apabila berhadapan dengan pemikiran negatif tentang kanser, imej timbul dan gejala kanser fobia yang lain, anda perlu mula melakukan salah satu tindakan dari "koleksi" anda. Jalankan lebih lama dari 7-8 saat.

Bahkan peningkatan kecil dalam keadaan emosi adalah kemenangan kecil, tanda baik yang memberikan harapan. Seperti yang telah kita katakan, untuk kejayaan yang berterusan, anda perlu mengamalkan dan mengamalkan lagi.

Kesimpulannya

Mana-mana fobia, termasuk ketakutan kanser, bertindak balas dengan baik kepada rawatan. Teknik bantuan diri di atas membantu banyak dengan kanserobobia yang agak serius. Anda boleh cuba menerapkannya walaupun dalam kes-kes yang lebih maju. Selain itu, teknik ini sama sekali tidak berbahaya.

Sekiranya anda mahukan hasil yang lebih dipercayai dan pantas, maka anda boleh beralih kepada ahli psikologi profesional yang mempunyai pengalaman yang mencukupi untuk menyelesaikan masalah seperti ini untuk membantu memerangi fobia kanser. Lagipun, terdapat banyak kaedah yang berkesan - hipnosis Ericksonian, psikoterapi strategik, terapi EMDR (DPDG), CPT - yang mempunyai keberkesanan secara klinikal yang mengesahkan dalam rawatan fobia.

Takut kanser - penyakit yang dikenali sebagai kansofobia

Pada masa kini, tiada siapa yang akan terkejut dengan claustrophobia atau aerophobia. Orang takut dan pada masa yang sama ketawa pada ketakutan mereka. Walau bagaimanapun, ia adalah perkara biasa bagi masyarakat untuk mengatasi dirinya sendiri dan mewujudkan ketakutan baru dan baru. Oleh itu, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, fobia aneh telah mula aktif menyebar, seperti ketakutan untuk mendapatkan kanser atau fobia kanser. Seseorang yang menderita fobia ini melihat dalam setiap penyakit, walaupun selesema biasa, gejala kanser satu atau organ lain dan melakukan pelbagai ujian tanpa akhir, membawa dirinya ke nervosa. Jadi apa yang perlu dilakukan jika anda mempunyai frasa yang sama "Saya takut untuk mendapatkan kanser" di kepala anda? Bagaimana untuk menghilangkan obsesi dan mengatasi diri anda?

Gejala fobia kanser

Sudah tentu, setiap kes spesifik ketakutan onkologi berbeza-beza dalam simptomologi, tetapi setiap pesakit mempunyai gejala biasa dengan ketakutan yang tidak berasas ini. Pertimbangkan beberapa daripada mereka.

  • Seseorang merasakan kebimbangan yang tidak dapat dikawal dalam perlanggaran sebenar atau bahkan gambaran mental sesuatu imej, walaupun dari jauh menyerupai hakikat bahawa ada tumor ganas;
  • Seseorang kehilangan keupayaan untuk kewujudan normal dan bekerja kerana fakta bahawa pemikiran cemas sentiasa memasuki otaknya yang kemungkinan ada kanser.
  • Pesakit merasakan keperluan mendesak untuk melakukan segala-galanya untuk mencegah kanser atau sekurang-kurangnya untuk mengesannya secepat mungkin: dia melepasi ujian dan ujian yang tidak berkesudahan, menjalani pemeriksaan berterusan dengan doktor profil yang berbeza.
  • Seseorang sedar tentang kekaburan muktamadnya yang berbahaya, tetapi tidak dapat mengatasi sarafnya, menyeksa dia.
  • Pesakit secara naluri berusaha untuk mengelakkan sebarang situasi dan lokasi di mana sesuatu bahkan jauh mengingatkan kanser;
  • Seseorang berasa terasa marah, marah pada dirinya sendiri, menyedari kesalahannya di hadapan doktor dan saudara-mara, yang dia bimbang dengan ketakutan yang tidak berasas, tetapi pada masa yang sama dia tidak dapat menyingkirkan rasa tidak berdaya yang memakannya dari dalam.
  • Seseorang sentiasa menghalang oksigen, tidak ada udara yang mencukupi, sesak nafas berlaku, terutamanya apabila memikirkan penyakit;
  • Rakaman jantung mempercepatkan dan ada rasa sakit yang tajam di dada;
  • Pusing dan sakit kepala yang kerap;
  • Mual dan gemetar di lutut dan dada.

Gejala kanser fobia muncul dengan intensiti yang berbeza dan tegas individu.

Sebagai peraturan, orang-orang yang telah membangunkan ketakutan untuk mendapatkan kanser, berharap mendapat sokongan khas daripada orang yang rapat, tetapi menerima ungkapan frasa sokongan yang dicemari sejuk yang acuh tak acuh: "jangan risau," "bernafas dengan mendalam", "jangan perhatikan, tidak bermakna "," hanya berehat. " Masalahnya terletak lebih dalam daripada ungkapan-ungkapan ini boleh menembusi - pada tahap kesedaran dan bahkan bawah sadar, yang mengawal ketakutan orang, seperti boneka.

Tetapi yang lebih mendalam ketakutan duduk, semakin kuat kebimbangan dan jumlah serangan panik dan depresi, di mana pesakit dengan fobia ini jatuh, menjadi lebih kuat. Ya, fobia kanser benar-benar boleh dipanggil penyakit, walaupun tidak fizikal, tetapi psikologi. Tetapi fakta yang paling dahsyat ialah tekanan kanser yang tetap boleh menyebabkan kanser ini dan menyebabkannya. Dan kita tidak bercakap tentang undang-undang psikologi "tarikan": hakikatnya bahawa kanser otak, sebagai contoh, boleh berkembang sebagai akibat daripada tekanan yang teruk, yang akan menjadi sejenis pencetus.

Sebab-sebab Ketakutan Kanser

Fobia awal kanser paling kerap muncul selepas seseorang yang mempunyai ketakutan tidak sedar - saudara atau sahabat - menjadi sakit dengan kanser. Dalam artikel ini, kita tidak menganggap orang-orang berani yang, selepas membuat diagnosis onkologi, boleh sembuh, tetapi takut bahawa mereka akan mengalami kambuh semula dan akan sekali lagi perlu melihat ke dalam mata penyakit ini.

Tetapi banyak carcerophobes tidak dapat menamakan masa yang tepat ketika dan mengapa mereka mempunyai ketakutan ini. Hanya penembusan ke dalam minda bawah sedar boleh membantu di sini: contohnya, mengingat kenangan dengan merendam pesakit dalam keadaan hipnosis yang tidak sedarkan diri. Pencetus boleh menjadi mana-mana buku, filem atau bahkan artikel di ruang Internet, yang mengagumkan pesakit dan membuatnya mencuba keadaan.

Adalah sangat penting untuk diingat bahawa carcerophobia tidak boleh bawaan - tidak ada yang dilahirkan dengannya, ia adalah balast yang diperoleh yang telah terkumpul di sebelah yang salah fikiran sebagai sampah psiko dan yang semestinya perlu ditetapkan semula. Sebenarnya, carcerophobia adalah subtype ketakutan biasa kematian, hanya tertutup dalam shell yang lebih dalam dan pelepasan.

Rawatan dadah terhadap fobia - mitos atau realiti?

Apa yang perlu dilakukan jika seseorang telah mengembangkan fobia kanser? Dalam psikiatri, rawatan fobas sering berlaku dengan bantuan "rawatan dadah" yang dipanggil. Sebagai ubat perubatan yang digunakan:

  • Ubat anxiolytic tradisional (benzodiazepine). Jenis ubat ini mempunyai kesan anti-kecemasan, sedatif dan hipnosis, menghalang aktiviti sistem saraf pusat secara menyeluruh. Walau bagaimanapun, ubat jangka panjang adalah ketagihan, jadi mereka harus berputus asa dengan cepat.
  • Penyekat beta (anaprilin, dsb.). Persiapan secara aktif hanya mengurangkan gejala fizikal penyakitnya, iaitu, mengurangkan denyutan jantung dan gemetar tubuh dan tangan. Ini disebabkan tindakan yang terkandung dalam ubat adrenalin. Tetapi dadah tidak menjejaskan keadaan psikologi.
  • Antidepresan. Ubat tidak merawat gejala, tetapi akibat penyakit, seperti kemurungan dan serangan panik.

Malangnya, tidak perlu menunggu pesakit sembuh dari "rawatan ubat". Ubat-ubatan ini memberikan kesan segera tetapi berkesan tetapi tidak menyembuhkan sepenuhnya, tidak memusnahkan akar masalah, tetapi hanya untuk mengurangkan gejala, mengelakkan kesan pada pola kognitif dan tingkah laku. Selepas mengambil ubat, ketakutan tidak pergi ke mana-mana dan kembali kepada kehidupan anda dengan daya baru. Dalam kes ini, keseluruhan rawatan anda menundukkan badan anda kepada serangan kimia, yang boleh menyebabkan kebergantungan dan pelbagai kesan sampingan.

Bagaimana untuk menghilangkan fobia kanser?

Jadi bagaimana anda tidak boleh takut untuk mendapat kanser dan menjalani kehidupan biasa yang tenang? Sudah tentu, untuk fobia kanser yang berkualiti dan pantas adalah yang terbaik untuk menghubungi pakar. Walau bagaimanapun, jika anda tidak mempercayai ahli psikoterapi dan tidak mahu seseorang untuk menyelidiki bawah sedar anda, gunakan teknik penyembuhan fobia yang diterangkan di bawah. Prinsip tindakannya didasarkan pada mekanisme menggantikan emosi yang tidak menyenangkan dengan menyenangkan dan, akibatnya, penggantian dan sensasi.

  1. Memilih memori positif yang kuat. Acara ini sepatutnya menyenangkan dan tidak menyebabkan apa-apa persatuan dengan kanser dan manifestasi lain fobia anda. Di mana hendak mencari acara sedemikian? Ya, di mana sahaja. Ingat hujung minggu lalu yang dibelanjakan dengan orang yang anda sayangi, ciuman pertama atau, sebagai contoh, melihat jauh ke dalam masa kanak-kanak dan teringat betapa gembiranya hadiah-hadiah tersebut berada dalam Hari Lahir dan Tahun Baru. Bagus, kan?
  2. Pilihan pemicu atau isyarat di mana badan anda mesti mengaktifkan ingatan positif. Ia boleh menjadi urut ibu jari atau secubit ke paha - anda pilih.
  3. Rekreasi semua butiran kenangan positif: sentuhan, pendengaran, visual. Ingat semua butiran terkecil, cuba buat semula bau, rasakan sentuhan yang sama dengan angin atau menyentuh jari orang lain ke tubuh anda.
  4. Penstabilan sensasi.
  5. Membawa perasaan maksimum dan berpasangan dengan pencetus.
  6. Kembali kepada normal.
  7. Ulangi tindakan di atas sehingga refleks "pemicu-ingatan" dimajukan.
  8. Mewujudkan "koleksi" kenangan yang menyenangkan dengan pencetus yang berbeza.

Ia akan menjadi lebih sukar untuk mempraktikkannya, tetapi jika anda mengikuti arahan dengan jelas, anda akan menguruskan - anda hanya perlu berlatih banyak. Ingatlah bahawa kita membuat ketakutan kita sendiri dan menyingkirkannya di tangan kita.