Kematian dari anoreksia

Kematian dari kelaparan boleh berlaku bukan sahaja dengan penolakan lengkap makanan, tetapi juga dengan pemakanan yang tidak mencukupi. Apabila dimakan kurang daripada 1200 kalori sehari dan kurang daripada 10 g protein haiwan, seseorang tidak dapat tidak menunggu kematian akibat kekurangan zat makanan.

Halo, pembaca sayang blog zdoroviedam.ru!

Saya berharap topik hari ini akan menarik perhatian gadis muda yang secara tidak berdikari mengisytiharkan perjuangan "berat badan berlebihan". Sengsara badan yang berpanjangan dalam bentuk diet harian, tidak melebihi 700 kcal, boleh menyebabkan kematian akibat kelaparan.

Protein, kekurangan tenaga

Dengan kelaparan lengkap struktur protein yang paling terjejas dalam badan. Nilai protein untuk daya hidup adalah sangat besar.

Keadaan kelaparan digambarkan sebagai "protein, kekurangan tenaga" - BEN, kerana ia adalah badan yang menderita kekurangan protein di tempat pertama.

Hakikatnya ialah asid amino penting yang membentuk protein otot hanya boleh dimakan dengan makanan. Organisma tidak dapat mensintesiskannya secara bebas, oleh itu, ia tidak dapat mensintesis protein.

Selain itu, tubuh menggunakan protein sebagai bahan api untuk pengeluaran tenaga. Kemusnahan diri semacam itu adalah langkah yang perlu, yang perlu diambil tanpa ketiadaan glukosa, glikogen atau tisu adipose.

Dengan kelaparan penuh, seseorang perlu mengorbankan sistem organ kurang berharga untuk memastikan fungsi organ yang paling penting - otak, mata, kelenjar adrenal, dan sistem imun.

Sudah tentu, seseorang itu mampu bertahan lama tanpa makanan. Kematian dari kelaparan berlaku dengan ketiadaan makanan yang lengkap dalam 2 - 3 bulan.

Bagaimanakah kematian dari kelaparan berlaku, apa perubahan berlaku dengan tubuh, pada tahap apa perubahan yang tidak dapat diubah?

Otak paling tahan terhadap kebuluran. Berat tubuh ini hanya 2% daripada badan. Tetapi penggunaan kuasa otak adalah sehingga 25% daripada jumlah sumber kehidupan.

Otak menerima tenaga, memecahkan glukosa, dan kekurangannya kepada tubuh keton yang terbentuk semasa pecahan asid lemak semasa berpuasa. Otak manusia berjalan lancar untuk bertahan. Untuk melakukan ini, dia harus licik:

* menangguhkan pengeluaran insulin, kerana glukosa mana yang kurang dibelanjakan untuk aktiviti otot;
* menguatkan sintesis adrenalin, memaksa orang mencari sumber makanan.

Tetapi tidak kira seberapa keras otak cuba, ia tidak dapat mengatasi kematian jika pemiliknya tidak menemui pemakanan yang mencukupi dalam 2 bulan akan datang.

Gejala kelaparan

Kematian starvation biasanya disebabkan oleh kegagalan jantung yang disebabkan oleh ketidakseimbangan elektrolit. Kehilangan organ-organ dalaman dalam berat badan adalah gejala ciri kematian akibat kelaparan.

Paling sukar kehilangan berat badan yang paling berharga untuk organ dan sistem sokongan kehidupan. Kehilangan berat organ-organ di mana kematian berlaku adalah (%):

* untuk lemak - 97;
* hati - 53;
* otot - 30;
* paru-paru - 17;
* hati - 3;
* otak, mata, medulla adrenal - kurang daripada 2.

Yang paling lama memelihara integriti dan prestasi otak dan hati. Yang pertama memberi hati. Aritmia pertama berlaku, diikuti dengan penangkapan jantung.

Tahap mati

Apa yang menjadikan tubuh manusia, berusaha bertahan, tidak mati kelaparan?

Di hati, kedai-kedai lemak secara aktif berpecah. Mereka membuatnya mungkin untuk pergi tanpa makanan untuk beberapa lama, tetapi mereka tidak akan selamat dari kematian. Kelemahan kaedah bekalan tenaga ini ialah:

* Rizab lemak tidak terbatas dan cukup untuk hanya 50 hari, dan selepas hari kelima puluh tanpa makanan seseorang akan mati jika dia tidak mencari makanan;
* Apabila membelah lemak, badan keton (keton) terbentuk - produk metabolisme, yang, terkumpul di dalam darah, mengasalkannya.

Salah satu produk sampingan daripada badan ketonya diketahui oleh anda, pembaca yang tersayang, dengan bau khususnya. Ia mengenai aseton.

Bau aseton datang pada tahap ini bukan sahaja dari mulut apabila bernafas. Acetone bau kulit, rambut. Keadaan di mana bau aseton muncul dipanggil ketosis.

Dengan kebuluran penuh, fenomena ketosis dengan bekalan glukosa yang tidak mencukupi dalam darah, glikogen dalam hati, otot, boleh berkembang selepas 6 jam tanpa makanan.

Pertimbangkan peringkat di mana kematian dari kelaparan menjadi yang paling mungkin. Oleh itu, dengan penolakan lengkap makanan, peringkat berikut dibezakan:

1. Sehingga 6 jam selepas makan terakhir - karbohidrat, sebahagian protein dan lemak dibakar
2. Dari 6 jam hingga 3 hari selepas makan - ketosis bermula, iaitu penggunaan lemak secara penuh untuk tenaga
3. Lebih 3 hari selepas makan - residu protein dipecah, yang diubah oleh hati menjadi glukosa dan digunakan terutamanya untuk mengekalkan penggunaan tenaga otak
4. Penyakit kwashiorkor atau marasmus - disebabkan oleh penyakit kekurangan protein dan kekurangan bahan api tenaga
5. Kematian dari kelaparan - kerja sistem kekebalan tubuh, jantung, otak, kemurungan, sehingga berhenti sepenuhnya

Tetapi selepas 2 bulan kewujudan ini, hati menolak.

Malnutrisi sebagai punca kematian

Pelbagai diet puasa yang digunakan untuk membetulkan berat badan pada dasarnya adalah tempoh malnutrisi. Nah, sekiranya tempoh yang singkat. Dalam kes ini, diet puasa akan memberi manfaat.

Walau bagaimanapun, jika malnutrisi untuk masa yang lama, diet perubatan menjadi kelaparan maut, mengancam kematian.

Malnutrisi tidak diambil serius. Tetapi ketersediaan makanan itu menipu. Pada tahap tertentu kelaparan, perubahan tak dapat dipertahankan berlaku di organ dan tisu, dan diet menjadi maut.

Perbezaan antara kematian dan kelaparan dengan ketiadaan makanan dan kematian akibat kekurangan zat makanan semasa berpuasa berpanjangan hanya pada waktunya untuk perubahan yang terjadi. Malnutrisi yang disebabkan oleh keadaan objektif adalah kesedihan yang luar biasa. 1.4 juta kanak-kanak di Afrika menderita kwashiorkor dan mati kelaparan kerana kekurangan makanan.

Di dalam diet kanak-kanak, bukan sahaja protein haiwan tidak ada, yang dengan sendirinya mempunyai kesan buruk terhadap kesihatan. Jagung, yang kebanyakannya memberi makan kepada orang termiskin di Afrika, tidak mengandungi tryptophan, yang mengganggu sintesis protein otot.

Untuk maklumat lanjut tentang pentingnya pemakanan, nilai untuk tubuh vitamin, asid amino, mineral, membaca, sahabat, dalam artikel blog.

Tidak kurang malang apabila anda harus menghadapi kematian dari menghadapi kelaparan dengan banyak makanan. Mengejar kecantikan kadang-kadang berubah menjadi penyakit otak (anoreksia) dan menyebabkan orang muda mati.

Adakah mungkin mati akibat anoreksia

Protein, kekurangan tenaga termasuk bukan sahaja kekurangan protein. Sudah tentu, protein adalah bahan binaan yang paling berharga, tanpa penerimaan yang mana seseorang mati. Tetapi kematian mengancam orang yang kelaparan dengan kekurangan semua nutrien lain.

Marilah kita, kawan-kawan sekalian, mengetahui sama ada seseorang boleh mati akibat kelaparan dalam kehidupan biasa, jika dia sering berminat dengan pelbagai diet yang melampau.

Dalam anoreksia, pesakit akan melalui peringkat berikut:

1. penampilan mania - di dalam otak timbul dan memperbetulkan idea keburukannya;
2. perkembangan anoreksia sendiri - mengurangkan berat badan sebanyak 30%, dehidrasi, gangguan fungsi seksual;
3. pembangunan cachexia - keletihan dengan penurunan berat badan sebanyak 50%, kemusnahan kesihatan yang tidak dapat dipulihkan.

Kematian dari anoreksia menjadi sangat canggih di peringkat cachectic. Dan, seperti kekurangan makanan, dan dengan cachexia, yang terbentuk daripada kekurangan zat makanan selama 2 tahun, peningkatan dalam perubahan badan berlaku mengikut satu senario.

Otak puasa semasa anoreksia

Keadaan anoreksia pada tahap cachectic sepadan dengan keadaan yang ditemui pada seseorang selepas 3 hari tanpa makanan. Jadi, tahap 3 anoreksia sepadan dengan peringkat kedua kelaparan yang lengkap, dengan dehidrasi teruk dan risiko kematian yang tinggi daripada kebuluran.

Dalam anoreksia, otak perlu beralih dari bekalan glukosa biasa untuk menggunakan badan keton sebagai bahan bakar tenaga. Keupayaan semacam itu benar-benar unik. Mungkin ia adalah hak asasi manusia yang membolehkan umat manusia bertahan dalam ujian yang panjang dan teruk dan menjadi munasabah.

Tetapi nampaknya, ada yang berlaku secara tidak sengaja. Tiada kejelasan dalam sains, sebagai orang yang namanya "munasabah", datang ke minda untuk kelaparan dirinya hanya untuk memenuhi kesombongannya.

Kwashiorkor, marasmus

Dan dengan kebuluran yang penuh dengan kematian, dan dengan anoreksia neurogenik, pesakit tidak dapat dielakkan datang ke keadaan autophagy organ-organ penting. Protein visceral dimakan, iaitu protein jantung, otot pernafasan, hati, dan darah yang digunakan.

Pada peringkat kekurangan rizab protein penderita organ-organ dalaman dan protein darah, tahap kematian hampir tidak dapat dipulihkan dari kebuluran bermula. Jika protein dari mana jantung, hati, ginjal, sistem imun dibina, masih dalam kuantiti yang mencukupi untuk menyokong aktiviti penting, maka marasmus alergi berkembang.

Gila adalah syarat yang mereka katakan bahawa seseorang "hanya mempunyai satu mata". Sangat perasan. Memang, hampir mendekati kematian akibat kelaparan, seseorang menyimpan mata hampir tidak berubah.

Dengan marasmus alamin:

* mengekalkan penampilan rambut yang normal;
* mengekalkan keadaan hati yang baik;
* kulit tidak menderita;
* tiada pembengkakan.

Apabila rizab protein visceral hampir habis, kwashiorkor berkembang, yang dicirikan oleh edema. Walaupun asal Afrika dari nama penyakit ini, kwashiorkor didiagnosis di seluruh dunia.

Kwashiorkor adalah peringkat terakhir yang membawa kepada kelaparan dan anoreksia sehingga mati. Penyakit ini dicirikan oleh:

* bengkak muka, pengumpulan cecair di dalam perut;
* pigmentasi;
* rapuh, jatuh rambut;
* Atrofi mukosa gastrik dan perkembangan jangkitan parasit;
* keadaan imunodefisiensi, penghentian pengeluaran beberapa imunoglobulin penting, penurunan tajam dalam limfosit semua kelas.

Prognosis anoreksia

Prognosis untuk edema yang teruk tidak menguntungkan. Pada peringkat ini, untuk membalikkan perkembangan peristiwa hampir mustahil.

Diyakini "berat berlebihan" mereka, penghidap anoreksia melakukan segala macam cara dan cara untuk menghalang organisme, bahkan satu langkah meninggal dunia, dari "kalori yang mengerikan" yang "membuat" pesakit yang "malang".

Hanya ahli psikoterapi yang dapat membantu mengelakkan kelaparan daripada anoreksia yang disebabkan oleh sebab-sebab neurogenik. Keadaan ini berbahaya untuk memandang rendah. Perubatan, berdasarkan pengalaman, menyimpulkan bahawa anoreksia di peringkat kwashiorkor mesti dirawat di hospital.

Pesakit, untuk mengelakkan kematian daripada kelaparan, mesti dirawat di bawah pengawasan seorang doktor. Kisah doktor tentang rawatan anoreksia dan bahaya kematian dari puasa yang tidak terkawal akan meneruskan topik yang sukar sekarang.

Berapa hari seseorang mati akibat kebuluran?

Puasa adalah teknik yang membolehkan kita menggunakan rizab kita sendiri untuk memberi makan. Pada masa yang sama, aliran apa-apa makanan berhenti sepenuhnya. Ingat - semasa berpuasa, anda hanya minum air dan tidak ada yang lain. Tiada apa-apa kecuali air, udara dan cahaya matahari. Hanya selepas itu tubuh akan menggunakan rizabnya. Jika semasa berpuasa, anda akan mempunyai sekurang-kurangnya sesuatu untuk dimakan atau, sebagai contoh, jus minum, badan tidak dapat bertukar kepada penggunaan sumbernya dan anda benar-benar berisiko mati akibat keletihan.

Ingat - rizab dalaman anda, rizab anda, walaupun berat badan anda sangat kecil, akan mencukupi selama dua puluh hari. Dan jika anda telah terkumpul lemak yang berlebihan, untuk mati, anda akan memerlukan sekurang-kurangnya 40-50 hari, atau sebaliknya, semua 70.

Bayangkan anda ingin membunuh diri dan menggunakan puasa untuk ini.

Anda membuat keputusan mengenai perkara ini dan berhenti mengambil apa-apa makanan, hanya minum air dan tunggu. Saya boleh memberitahu anda apa yang berlaku di sebelah anda.

Lima hari - tujuh anda mungkin buruk. Anda akan mengalami pelbagai ketidakselesaan, kelesuan, sakit kepala, pening, anda akan bau busuk dan anda akan kehilangan 1 hingga 2 kilogram sehari. Tetapi, selalunya tanpa diduga, anda akan menjadi lebih baik. Anda akan berasa agak normal. Sakit kepala akan hilang, keadaan kesihatan akan bertambah baik, bau akan hilang, air kencing akan menjadi cerah, pemikiran akan menjadi lebih jelas. Berat badan anda akan berkurangan hanya 300-400 gram sehari! Dan lebih lagi anda menunggu masa yang lama dengan keadaan kesihatan yang agak boleh diterima. Sudah tentu, ada yang akan mengganggu anda, contohnya, sakit hati anda, atau tulang belakang anda akan turun, atau beberapa penyakit lain akan dirasakan oleh gejala-gejala ini atau yang lain. Tetapi anda terus kelaparan dan masalah ini hilang, dan dengan mereka penyakit organ yang menyebabkan kemerosotan kesejahteraan. Lima belas hari berlalu, 18, 20 dan akhirnya - anda menjadi lebih buruk lagi, kelemahan telah meningkat, kelesuan telah muncul dan anda sedang bersedia untuk mati, tetapi tidak ada. Selepas beberapa hari anda akan menjadi lebih baik lagi. Dan anda tidak mempunyai pilihan tetapi teruskan berpuasa dan tunggu sehingga kematian akhirnya datang. Tetapi dia tidak datang kepada anda sama ada pada 25 atau 30, atau pada 35 dan 40 hari berpuasa. Jika anda mempunyai cukup bekalan untuk hari hujan, kematian tidak akan datang kepada anda pada hari kelima puluh. Anda akan kelaparan dan tidak mengalami apa-apa kecuali kelemahan dan keletihan tertentu. Dan kemudian suatu hari, paling kerap pada waktu malam, anda bangun dari kelaparan yang tidak enak. Dan ini bermakna tiada rizab yang tersisa di dalam badan, tiada apa yang boleh digunakan sebagai makanan. Dan jika dalam tempoh masa yang panjang fikiran anda tidak mencerahkan dan anda masih memutuskan untuk pergi ke akhir, maka selepas hari ini anda akan mula benar-benar mati. Tidak mula makan pada hari ini - anda melangkah ke garisan, yang mana tidak ada pulangan. Anda akan mula memakan diri, tetapi di sini anda akan kecewa, sekurang-kurangnya 10-15, dan walaupun semua dua puluh hari dalam hidup anda disediakan untuk anda. Tetapi ia akan menjadi hari yang menyakitkan dan sukar, kelemahan, keletihan dan banyak masalah lain yang menanti anda pada akhir perjalanan anda. Dan akhirnya anda akan mati. Kematian anda akan datang selepas 60-70 hari kebuluran, dan bukan sebelum ini. Maafkan awak. Kenapa memilih laluan yang panjang dan sukar itu. Lagipun, mulailah anda makan seperti satu jus, atau satu daging, atau hanya gula-gula yang anda akan mati sebelum awal. Atau sehari selama 15-20 berpuasa untuk makan sepiring spageti dengan saus tomat atau sekeping besar daging dan semuanya akan berakhir. Dan ada banyak cara untuk cepat dan hanya mati. Puasa yang panjang bukanlah yang terbaik dari mereka.

Oleh itu, jangan percaya semua penulis-penulis buta huruf yang bercakap dan menulis bahawa anda boleh dengan mudah mati akibat kelaparan. Kematian dengan kelaparan penuh berlaku hanya apabila anda kehilangan lebih dari 40-50% berat badan. Dengan puasa terapeutik, orang jarang kehilangan lebih daripada 20-25% berat badan mereka, dan itulah sejauh mana kematian prematur.

Perbincangan

Kematian dari keletihan

21 jawatan

Sedikit tentang apa yang semua ibu bapa, semua ahli psikologi dan orang ramai takut. Mengenai kematian akibat keletihan. Ya, saya biasanya mempunyai sesuatu untuk mengatakan tentang perkara ini. Kematian dari keletihan berlaku apabila semua dibakar - semua! - Tisu adiposa dan otot dalam badan. Itulah, bukan pipi, ataupun payudara yang paling kecil, ataupun pantat. Untuk mencapai keadaan ini, seseorang tidak perlu makan apa-apa untuk masa yang lama, atau makan terlalu sedikit. Kematian dari keletihan tidak berlaku dalam beberapa bulan penyakit - selepas semua, dalam beberapa bulan pertama, tubuh hanya menjadi terbiasa dengan pengeluaran yang telah terkumpul, dan tidak hampir masuk. Ia tidak sukar untuk menangkap momen ketika anda berada dalam bahaya, jika anda merancang dengan teliti proses "penyakit anoreksia". Secara konvensional - untuk kemudahan - anda boleh membahagikannya ke dalam 4 peringkat, dan bahaya terhadap kehidupan akan datang hanya selepas melewati tahap terakhir.

Kali pertama diet anda, badan hanya mencuba apa yang anda buang, dan kerana ia mati, tanpa menerima tenaga yang mencukupi. Anda berasa lapar, perut bingung, pening, tidak peduli dan kelemahan. Kadang-kadang sukar untuk menaikkan tangan anda, dan dari sebarang usaha melemparkan peluh. Di luarnya menjadi sejuk dari sebarang nafas angin, dari mana-mana pergerakan udara. Dalam tempoh ini, anda ingin meludahkan segala-galanya, berhenti diet dan akhirnya menyingkirkannya. Ini adalah tempoh yang paling sukar, dan ia perlu untuk meneruskannya, jika anda, tentu saja, ingin mengatakan tentang diri anda - "Saya tidak menghiraukan."

Dan kamu bertahan. Tidur banyak untuk tidak makan, bergerak sedikit supaya tidak membelanjakan tenaga - seperti yang awak bertanya. Ini benar-benar salah! Dalam tempoh ini, anda perlu berjalan lebih jauh, melakukan kerja rumah, mencuci tingkap, basuh dengan tangan, dan berjalan di stadium. Ini akan membantu untuk memecah badan dan memberi badan anda dorongan untuk operasi yang betul - ditala untuk mengolah semula lapisan lemak yang sedia ada.

Walau bagaimanapun, dalam tempoh ini, anda semestinya tidak mendaftar untuk gim atau untuk aerobik kuasa. Cahaya cukup mencukupi, dan saya bersedia menjelaskan mengapa. Dalam tempoh ini, tugas anda yang paling penting adalah untuk menetapkan semula seberapa banyak yang mungkin dari apa yang anda boleh menetapkan semula. Anda tidak membentuk badan anda lagi, tempoh ini adalah di hadapan. Anda hanya mengambil lapisan pertama sekam - lemak, sudah tentu. Sekiranya anda tergesa-gesa untuk mengayuh otot anda sekarang, anda akan terlalu letih, dan melihat diri anda dalam cermin besar gym, anda boleh kecewa dan rendah!

Pembantu utama dalam tempoh ini adalah kefir, karbohidrat (roti hitam, oatmeal), sayur-sayuran, buah-buahan dan dedak, krim terhadap tanda regangan dan melawan selulit, scrub dan badan dan topeng muka, bungkus. Terutama menonton rambut dan kuku. Dalam tempoh ini, anda perlu memantau kesihatan anda dengan teliti, mengambil kalsium, multivitamin dan buruk. Ia juga disyorkan untuk membuat pembersihan usus - lebih baik di pusat perubatan atau spa.

Jangan makan coklat atau gula, daging berlemak dan kentang, pasta, mayonis dan mentega harus dikecualikan sepenuhnya. Tugas anda adalah untuk menyingkirkan lebihan dan bersedia untuk kehidupan baru. Tempoh ini berlangsung dari 2 minggu hingga beberapa bulan.

Anda gembira dapat melihat bahawa anda telah kehilangan berat badan, seluar jeans tergantung pada anda, dan perut anda menjadi kecil, seperti anak kucing. Dan dalam tempoh ini, hanya perlu memulakan kehidupan baru! Kali ini adalah yang paling menyeronokkan. Anda tidak makan terlalu banyak, seperti sebelum ini, tetapi anda mampu walaupun apa yang dipanggil "menipu" - makan sesuatu yang lazat, minum sesuatu yang berbahaya, memakai sesuatu yang baru. Anda rasa ringan dalam badan dan perut anda, jiwa anda menyanyi dalam seribu suara, tetapi...

Mendekati telanjang ke cermin, anda dapati bahawa semuanya tidak begitu gembira dan ringan. Di sini - ia digantung, ada - ia tidak tumbuh nipis, di sini - ia tidak mengejar. Angka itu, walaupun ia telah berkurang dalam ukuran, atau bahkan dua, tetapi kelihatannya tidak menarik. Anda mahu berseru dengan seram: "Usaha yang begitu banyak, dan semuanya sia-sia, saya gemuk!" Tidak boleh! Tidak gemuk! Hanya angka itu bukan dalam bentuk yang terbaik. Anda letih, tetapi perlu untuk meneruskan. Jika tidak, anda akan merangkak semula, dan ia akan menjadi lebih buruk lagi.

Ia adalah pada masa ini bahawa segala-galanya patah. Oleh itu, saya kehilangan berat badan menjadi lebih cantik, dan lebih cantik menjadi mustahil, walaupun fakta bahawa skala menunjukkan angka yang jauh lebih rendah daripada sebelumnya. Dan, ia tidak berfungsi - baik, ke neraka dengan dia, saya akan pergi secara besar-besaran. Tidak mustahil untuk mengerti walaupun pemikiran sedemikian.

Simpan imej ini dalam fikiran. Pengukir mengambil terlalu banyak tanah liat untuk membuat angka. Setelah membutakannya, dia mendapati bahawa dia terlalu besar, lebih daripada yang dia maksudkan. Apa yang dia lakukan? Dia menggigit beberapa tanah liat dari angka itu, atau menghancurkannya sepenuhnya, untuk mengambil hanya separuh daripada semua tanah liat dan buta lagi. Bayangkan - kini anda adalah patung yang telah anda hancur, telah pun menghancurkan tanah liat yang berlebihan daripadanya (atau dipotong, atau dipotong), dan pemahat sedang mempersiapkan untuk mengukir idealnya dari apa yang tersisa.

Pengukir - anda sendiri. Anda telah membuang lemak yang tidak perlu dan kini perlu membutakan angka anda. Pada peringkat ini, anda memerlukan gim, menari, aerobik kuasa, aerobik tiang, latihan pagi dan ayunan akhbar. Anda memerlukan semua yang akan membina siluet baru anda - tetapi berdasarkan otot, tidak gemuk, seperti dahulu. Dan, tentu saja, kami terus memotong diet kami - kami mengeluarkan beberapa karbohidrat dan buah-buahan manis, tambah keju kotej dan putih telur, anda juga boleh menggunakan suplemen sukan khas.

Ingat. Jika anda pergi ke gim, maka diet anda dari sekarang dan pada abad - banyak dan banyak protein + beberapa karbohidrat + lemak minimum. Anda boleh membenarkan diri anda melakukan sesuatu yang kadang-kadang, tetapi anda harus tahu bahawa anda perlu makan sesedikit mungkin pada hari latihan yang sengit; Idealnya, pada hari-hari senaman intensif, hanya minum, jadi perut dan usus yang melimpah tidak akan merosakkan senaman anda. Secara peribadi, pada hari intensif dinamik saya hanya melihat protein gemetar - atau tiada apa-apa, kecuali susu rendah lemak. Ia akan menjadi baik untuk mempunyai beberapa pembersihan pembersihan, bermula dari satu hari ke tiga.

Sauna, topeng, krim, gel, scrub - tidak ada yang boleh dilupakan. Rambut dan kuku mestilah dalam keadaan sempurna. Bulanan mestilah biasa. Untuk menjejak keteraturan mereka, seseorang harus beralih ke kontraseptif oral rendah oral - secara semula jadi, selepas berunding dengan pakar sakit puan. Dalam tempoh ini, ia adalah ideal untuk menjalani peperiksaan fizikal penuh, mengenal pasti semua masalah dalaman anda dan menyelesaikannya. Ini adalah perlu, kerana sekarang badan anda tertekan dengan tekanan yang serius, dan ia tidak sepatutnya membawa anda kepada tragedi.

Anda kerap melawat gym, anda sudah mempunyai blok tekan dan penyangkut dan kaki cantik. Anda telah terbiasa untuk kelaparan selama beberapa hari dalam sebulan, tetapi anda boleh menikmati sebahagian kecil makanan yang lazat, seperti yang anda ketahui, kalori akan terbakar semasa pelajaran, dan protein yang terkandung dalam hidangan akan pergi ke otot bangunan. Anda telah datang ke masa yang sangat saya bercakap di atas - anda boleh dengan keseronokan yang sama seperti anda, kerana anda tidak makan. Ini adalah perkara yang paling lazat dalam anoreksia - badan anda bukan lagi tuan fikiran anda dan tiada hamba makanan. Sekarang ini sebaliknya. Anda menundukkan fizik dan kimia anda kepada jiwa dan perasaan anda.

Melemparkan gim tidak perlu! Tetapi adalah perlu untuk bergerak dari kelas intensif kepada yang lebih ringan, yang memerlukan kurang kekuatan dan ketekunan. Nah sekarang berenang, menari, olahraga - berlari, bola tampar, tenis, melompat tali... Pilihannya sangat besar, dan latihan sepatutnya menjadi permainan yang menyenangkan dan kegembiraan. Berjalan banyak, cuba berjalan bila-bila anda mempunyai peluang. Mempunyai hubungan seks, kerana anda begitu cantik sekarang!

Cantik? Ya, tentu saja, lebih baik daripada itu, tetapi saya mahu menjadi nipis, tetapi untuk sebab tertentu saya tidak lagi menurunkan berat badan... Aduan yang paling umum di forum yang didedikasikan untuk penurunan berat badan adalah "berat badan telah meningkat." Jadi apa yang perlu dilakukan? Ia mudah, anda boleh makan - dan anda tidak boleh makan. Jadi makanlah akhirnya! Tetapi jangan menganggap ini sebagai pecahan dahsyat yang mengerikan, hanya biarkan diri anda akhirnya segala-galanya yang anda telah dilarang lama! Pasta dengan keju dan daging, ais krim, coklat, biskut, salad dengan mayonis... Tetapi ingat - anda boleh makan tidak lebih daripada perut anda. Menyelamatkan setiap bahagian, dengarkan dunia dalaman anda. Apabila anda penuh, anda akan faham. Mungkin, "di kepala," anda masih akan lapar, tetapi sedikit berat akan muncul di perut - segera letakkan pinggan! Jika tidak, anda boleh merebut.

Anda perlu menguruskan cuti gastronomi sedemikian beberapa kali. Jangan takut jika berat badan tiba-tiba meningkat sebanyak setengah kilo. Sebaik sahaja anda merasa kecemasan ("aah, saya semakin gemuk lagi!"), Segera berhenti makan. Dan kembali ke tempat anda bermula - untuk diet. Sekarang dia akan memberikan hasil terbaik - dengan syarat pematuhan yang paling tepat. Apa diet yang boleh dipilih? Mana-mana yang memberikan sedikit makanan. Diet saya, sebagai contoh - jus, kefir, keju kotej, keropok (tetapi tidak ada "Tiga kerak" - Allah melarang!), Telur, ikan dan daging ayam, sayuran dan buah-buahan, beri - dan ini bukan catuan harian. Kadang-kadang saya hanya minum kefir.

Sepanjang tempoh ini, cintai diri sendiri! Jangan lupa tentang multivitamin, krim, topeng muka dan rambut, urut. Ia adalah dalam tempoh ini bahawa anda harus menurunkan berat badan kepada had yang anda sendiri telah dilantik. Sebaik sahaja angka yang dihargai muncul pada skala - segala-galanya, tempoh keempat bermula, yang juga pemulihan.

Sebaik sahaja skala mengandungi nombor yang dihargai, anda harus segera tenang, duduk dalam kedudukan meditasi dan dengarkan badan anda. Anda tidak sepatutnya sakit; kepala tidak boleh berputar, tangan gemetar. Anda harus merasakan kebebasan dan ringan, kegembiraan dan kegembiraan dari diri anda. Luruskan punggung, senyum, berehat dan cuba merasakan setiap sel badan anda. Jangan berasa tidak selesa? Adakah terdapat kelemahan? Adakah thermoregulation normal? Bayangkanlah setiap sel badan anda. Setiap otot. Setiap badan. Setiap tulang.

Adakah anda gembira bahawa anda dapat mencapai yang diinginkan? Anda begitu kuat sehingga anda boleh mencapai yang luar biasa! Tubuh anda selaras dengan jiwa anda. Anda sekarang yang anda fikirkan sendiri. Adakah anda gembira

Dan anda pasti gembira. Hanya perlu. Kerana tidak mungkin menurunkan berat badan lagi.

Secara beransur-ansur meningkatkan jumlah makanan untuk sarapan pagi, tambahkan beberapa sendok teh madu untuk teh atau kopi, sedikit mentega dalam oat, dan krim masam dalam keju kotej. Tambah roti dan keju untuk sarapan anda. Makan tengahari dan makan malam tidak berubah. Sarapan pagi anda hendaklah mengandungi sekurang-kurangnya tiga kursus. Sekiranya anda takut untuk menjadi lebih baik, ini adalah perkara biasa. Hanya jangan panik. Saya cadangkan untuk menambah hanya sarapan pagi untuk permulaan - semata-mata supaya semua kerja pada diri sendiri tidak berlaku.

Selepas seminggu, tambahkan satu telur ke menu harian (ingat bahawa sarapan pagi anda sudah lazat dan banyak). Selepas seminggu lagi, mula membeli hematogen di farmasi - anda hanya perlu makan ubin sehari. Tidak sekali-kali tidak mengecualikan kefir, anda boleh menggantikannya dengan ryazhenka lemak. Keju kotej, dengan cara itu, juga boleh digantikan - dari 5% lemak bebas.

Seminggu kemudian, tambah minyak zaitun untuk diet harian anda - air mereka salad sayuran dan keju lembut. Untuk makan tengah hari, minum sup, yang anda masak untuk diri sendiri dari ayam atau daging lembu - ia sangat baik dengan telur rebus dan keropok. Makan sekurang-kurangnya satu buah manis setiap hari, seperti pisang atau pic.

Sekiranya anda tiba-tiba mula pulih - dan pulih lebih daripada 2 kilogram - ini bermakna anda tidak lulus satu tempoh hingga ke akhir. Jadi, anda perlu kembali beberapa langkah dan menguatkan beban dinamik - ini perlu. Dalam had tetap, turun naik berat badan tidak boleh melebihi dua kilogram. Jika anda, dengan mengikuti semua cadangan saya, sebaliknya, terus menurunkan berat badan - ini bermakna bahawa anoreksia anda tidak terkawal. Gantikan sarapan pagi dengan sebiji semolina yang besar dengan mentega dan madu - dan paksa diri anda untuk memakannya selama seminggu, walaupun anda tidak boleh tahan. Jika itu tidak membantu sama ada - maka anda hanya overdid itu... Nah! Sayangnya, anda kini perlu makan seperti yang anda perlu, seperti yang disyorkan oleh nenek anda - tidak kira apa yang anda harapkan. Kehilangan berat badan di bawah batas tidak boleh gembira, kerana ini bermakna anda telah menipu diri sendiri, minda anda, jiwa anda dan tubuh anda.

Bagaimana hendak mati akibat keletihan

Kelajuan perkembangan gejala yang menyakitkan dan perkembangan penyakit ini bergantung terutamanya pada tahap kekurangan nutrisi dan kalori nutrisi. Perkembangan fenomena yang menyakitkan dipengaruhi oleh lemak pesakit, keadaan ototnya, sifat kerja fizikal, keadaan sfera mental, suhu persekitaran luaran dan beberapa faktor lain. Penyakit ini berkembang paling cepat, sudah tentu, dan hasil maut lebih cepat dengan kelaparan penuh, tetapi di sini jangka hayat dapat mencapai 75 hari.
Dengan terus berpuasa, pesakit secara konsisten mengembangkan ketiga-tiga darjah distrofi alergi, dan jika keadaan pemakanan tidak bertambah baik, hasil yang teruk berlaku.

Proses pemulihan adalah perlahan, lebih cepat pada orang muda, dan sebahagian besarnya bergantung kepada tahap distrofi alergi, keadaan pemakanan, kerja dan kehidupan.
Dalam distrofi pemakanan, terdapat dua jenis utama kematian (dalam kes yang tidak rumit oleh jangkitan).

1. Kematian lambat. Penyakit ini beransur-ansur beransur-ansur, cachexia teruk dengan kelemahan teruk berkembang, dan pesakit akan mengalami keadaan koma dengan kehilangan atau stupefaction secara tiba-tiba, kekurangan tindak balas kepada rangsangan luar dan tindak balas murid-murid untuk cahaya, hipotonia bola mata. Kulit dan lidah kering. Bradikardia yang teruk (biasanya di bawah 30 per minit) dan hipotensi umum. Pernafasan jarang berlaku. Kontraksi otot kecil.

Walaupun dengan menggunakan semua langkah-langkah perubatan yang diperlukan, agak jarang untuk mendapatkan pesakit daripada keadaan ini. Selalunya dalam tempoh terminal, edema pulmonari berkembang. Kematian - beberapa jam selepas permulaan koma.

2. Kematian mendadak berlaku secara tidak sengaja dan kadang-kadang pada pesakit yang berada dalam fasa peningkatan progresif, dalam beberapa pesakit tanpa sebab yang jelas, pada orang lain atau akibat kerja fizikal atau emosional emosional. Dalam sesetengah kes, keadaan keruntuhan atau kegagalan akut ventrikel kiri dengan edema pulmonari berkembang, membawa terus kepada kematian.
Prognosis penderita alergi bergantung kepada kemungkinan meningkatkan pemakanan dan mengubah keadaan bekerja dan kehidupan.

Apabila membawa pengambilan kalori dan meningkatkan kandungan protein, vitamin dan komponen lain yang hilang ke tahap yang dikehendaki, dengan distrofi alergi I dan II darjah, prognosis yang agak baik mengenai kehidupan dan pemulihan boleh dibuat. Walau bagaimanapun, perlu mengambil kira kemungkinan jangkitan sekunder (disentri, radang paru-paru, tuberkulosis), yang boleh mengubah perjalanan penyakit dengan ketara. Dengan darjah dystrophy III; ramalan harus lebih berhati-hati.

- Kembali kepada jadual kandungan seksyen "Patofisiologi"

Bagaimana hendak mati kelaparan

---------------------------------------- ---------------------------------------- ---------------------------------------- ------------------
Kadang-kadang orang bertanya kepada saya: berapa lama anda boleh hidup tanpa makanan (tanpa akses kepada air)? Dan apa yang dia - mati daripada kelaparan? Nah, inilah jawapannya. Satu artikel kecil yang menarik mengenai topik ini.

Tanpa makanan, anda boleh meregangkan dari 30 hingga 70 hari. Fakta bahawa anda kelaparan tidak bermakna anda menjadi tidak berdaya. Tubuh akan melakukan segalanya untuk memastikan aktiviti selagi mungkin, tetapi tidak terhingga. Hari kesepuluh akan menjadi krisis. Selepas itu, rasa lapar akan hilang sepenuhnya, dan tubuh akan mula runtuh.

Tapi, perkara pertama dahulu.

0-6 jam selepas makan terakhir -

Tidak lama selepas anda makan, tubuh anda mula memecahkan glikogen, polisakarida yang mengandungi karbohidrat, untuk menghasilkan glukosa. Apabila anda makan secara normal, glukosa adalah pembekal utama tenaga. Glycogen juga memainkan peranan "rizab rizab", sementara bekalan glukosa dari luar berhenti. Glukosa adalah sumber tenaga untuk otak.

6-72 jam selepas makan terakhir -

Dalam ketosis (respons penyesuaian badan kepada glukosa), anda hidup seperti yang anda tinggal, kecuali otak tidak boleh menggunakan asid lemak sebagai bahan bakar. Oleh itu, dalam 24-48 jam kebuluran pertama, otak akan memakan rizab glukosa yang tersisa sementara selebihnya badan telah beralih ke ketosis. Anda akan sangat kekurangan glukosa. Secara teori, otak perlu mati, tetapi ini tidak akan berlaku, kerana badan anda akan melakukan sesuatu seperti cadangan.
Dan kini semuanya sudah nyata - 72 jam adalah permulaan mogok lapar sebenar untuk badan anda. Jenaka sudah berakhir.
Kedai-kedai glikogen anda habis, dan badan tidak mempunyai apa-apa lagi tetapi untuk mengeluarkan tenaga dari rizab lemak. Ini adalah peralihan fasa metabolik penting pertama sejak anda berhenti makan. (Ingin menurunkan berat badan dengan kelaparan?)

Lebih 72 jam selepas makan terakhir -

Otak anda masih tidak mempunyai glukosa, dan anda tidak boleh mendapatkannya lagi, kecuali dari protein badan anda. Pada tahap mogok lapar ini, protein dalam sel-sel badan akan mula pecah, melepaskan asid amino ke dalam darah. Asid amino di hati ditukar kepada glukosa, dan otak gembira lagi.

Tetapi bukan badan awak. Anda telah memasuki fasa autophagy, secara harfiah - memakan diri. Ini tidak bermakna anda menarik diri untuk makan. Ini bermakna bahawa jisim otot anda telah runtuh dengan cepat. (Otot mereka).

Mujurlah, tubuh dapat menyeimbangkan proses ini, memusnahkan sel selektif yang tidak penting untuk hidup dan menyokong yang lebih penting.
Ginjal, hati, sistem pencernaan, sistem saraf akan mula menderita badan lebih lama, tetapi ia tidak akan kekal selama-lamanya. Masalah dengan pembentukan darah bermula. Sejak 10 hari berpuasa, prosesnya sudah tidak dapat dipulihkan. (11 hari pudar - kehilangan berat badan? Nah, dengan baik.)
Otak Tubuhnya akan menjaga yang terakhir. Dia adalah yang paling berharga dan perlu.

Jika anda melihat mata, maka orang itu akan mati kerana kelaparan seperti ini:


  • Kehilangan berat badan yang cepat (tahap cachexia yang teruk menunjukkan kehilangan separuh berat badan seseorang).
  • Kehilangan keupayaan untuk bekerja.
  • Mengurangkan kecergasan secara keseluruhan.
  • Kehilangan bendalir yang berbahaya oleh tubuh, pengumpulannya di rongga serous tubuh adalah akibat kegagalan peredaran darah dan aliran limfa (transudasi).
  • Kehilangan sel lemak
  • Kelemahan umum.
  • Avitaminosis.
  • Edema tanpa protein.
  • Kulitnya longgar, berkedut, warna tidak pucat pucat, kelabu - hijau.
  • Meningkatkan kerapuhan rambut dan kuku.
  • Stomatitis
  • Dysbacteriosis.
  • Sembelit.
  • Kehilangan gigi
  • Imuniti dikurangkan.
  • Amenore pada wanita (kekurangan haid).
  • Kemerosotan / kekurangan potensi lelaki.
  • Malfungsi peristalsis usus.
  • Tekanan darah rendah.
  • Rasa berterusan sejuk.
  • Penurunan penapisan glomerular di buah pinggang.
  • Mengurangkan jumlah darah yang beredar.

Gangguan mental adalah perkara biasa:


  • Asthenia.
  • Suasana subdepressive.
  • Menangis.
  • Mendung kesedaran.
  • Stupor yang tidak peduli.
  • Sindrom psiko-organik yang kurang biasa.

Sudah jelas bahawa, walaupun semua manuver ini, tubuh anda jauh dari dalam rangka. Kelaparan menafikan kerja sistem imun, terutamanya disebabkan oleh kekurangan vitamin dan mineral. Secara teori, anda boleh mati pada bila-bila masa dari penyakit yang berkaitan dengan imuniti. (Siapa yang bercakap tentang manfaat mogok lapar selama hampir sebulan?)

Tetapi kemungkinan besar anda masih akan terus hidup dalam mod yang diterangkan di atas sehingga sumber tubuh - glukosa, lemak, sel-sel otot - habis-habisan. Peringkat akhir puasa akan diiringi oleh dua penyakit: marasmus dan kwashiorkor (distrofi parah akibat kekurangan protein).
Untuk otak, glukosa adalah satu-satunya ubat. Tanpa itu, dia tidak mampu apa-apa. Orang-orang yang lapar lambat laun mula mengalami sakit kepala. Dengan cara ini, beri perhatian kepada pencinta jenis mogok lapar perubatan. orang aneh macam jujur.)

Peringkat akhir puasa yang berpanjangan - kematian - akan disebabkan oleh serangan jantung atau arrhythmia akibat degradasi tisu ekstrem yang disebabkan oleh autophagy, serta akibat ketidakseimbangan elektrolit yang serius.

Sebagai kesimpulan, ahli toatologi akan menulis sesuatu seperti "Alimentary cachexia" dan punca kematian adalah kegagalan jantung akut.

Adakah mungkin mati akibat keletihan saraf

Ahli psikologi, terapi berorientasikan badan

Sashechka, anda boleh mati dari apa-apa - dari kecederaan, dari kanser, dari strok, dari serangan jantung tiba-tiba, dari "bata" di kepala, dari usia tua, pada akhirnya.

Satu lagi soalan - dengan penunjuk itu

- Adakah mungkin hidup seperti ini?

Dan jika anda masih hidup dengan semua ini, maka nampaknya anda boleh.
Dan kemudian saya mempunyai soalan untuk anda - bagaimana anda melakukannya?

Stuttgart (Jerman)

Pakar Psikologi, ahli terapi Gestalt Perunding langsung

Gomel (Belarus)

Saya hampir merasakan seperti beberapa bulan lalu.

Psikologi, mimpi menjadi kenyataan pada harga yang sama

Minsk (Belarus)

Psikologi, mimpi menjadi kenyataan pada harga yang sama

Minsk (Belarus)

Psikologi, Pakar Psikologi Keluarga Psikologi Dalam Talian

№5 | Evgenia Anatolyevna Kulikov menulis (a):
Sashechka, anda boleh mati dari apa-apa - dari kecederaan, dari kanser, dari strok, dari serangan jantung tiba-tiba, dari "bata" di kepala, dari usia tua, pada akhirnya.

Satu lagi soalan - dengan penunjuk itu
- Adakah mungkin hidup seperti ini?

Dan jika anda masih hidup dengan semua ini, maka nampaknya anda boleh.
Dan kemudian saya mempunyai soalan untuk anda - bagaimana anda melakukannya?

Ahli psikologi, ahli terapi Gestalt

Ahli psikologi, ahli terapi Gestalt

Ahli psikologi, ahli terapi Gestalt

Ya, kursus biasa antidepresan akan menamatkan semua penderitaan anda.
Satu lagi perkara - anda perlu menyelesaikan sebab yang membawa kepada neurosis, jika tidak semuanya akan berlaku lagi.

Saya juga telah mengalami beberapa sebab, selama berbulan-bulan, dan untuk apa? Beberapa minggu di Adah - dan mimpi ngeri berakhir
Anda kini akan diberitahu bahawa pil adalah buruk, ini bukan penyelesaian, dan sebagainya, tetapi mereka akan memberi anda kehidupan. Dan di sana anda sudah dapat memahami diri sendiri, yang lebih penting lagi.

MED24INfO

MI AVDEEV, FORENSIC MEDICINE, 1950

Gangguan Sakit dan Kematian dari Kelaparan

Pembangunan normal dan aktiviti vital dari organisma, manifestasi semua fungsi fisiologi menghendaki, di atas semua, penggunaan harian sistematik sejumlah nutrien, kekurangan yang dalam segi kuantitatif atau kualitatif disertai dengan pelbagai gangguan yang menyakitkan atau bahkan menyebabkan kematian. Tubuh manusia memerlukan bukan sahaja nutrien tertentu, tetapi juga makanan yang berkualiti. Seseorang boleh mendapat banyak protein, karbohidrat, lemak dan sebatian anorganik, tetapi. Kekurangan makanan dalam kuantiti kecil bahan-bahan penting, vitamin membawa kepada gangguan yang sangat serius. Sebagai contoh, kekurangan vitamin C dalam makanan menyebabkan zinga: melonggarkan gusi, melonggarkan dan kehilangan gigi, pendarahan dalam pelbagai tisu, organ dan rongga badan, dan lain-lain. Kekurangan vitamin B menyebabkan pellagra: keradangan kulit, rupa gangguan usus, penyakit

'saraf tunjang, perubahan mental. Kekurangan vitamin A menyebabkan penampilan ulser pada kornea, atau kebutaan malam, dan lain-lain.
Gejala yang disebabkan oleh kekurangan makanan, kebuluran, berbeza, bergantung kepada sama ada kita berhadapan dengan kelaparan akut atau kronik (malnutrisi). Kedua-dua jenis puasa kadang-kadang mempunyai maksud forensik.
Puasa yang akut boleh berlaku secara kebetulan apabila seseorang mendapati dirinya dalam keadaan seperti di mana dia tidak diberi peluang untuk mendapatkan makanan untuk dirinya sendiri, contohnya, semasa tanah runtuh di lombong atau ruang bawah tanah, semasa pemusnahan lantai atas rumah. Puasa boleh disengajakan, apabila seseorang sengaja menghilangkan dirinya dari makanan, pada pesakit mental - sebagai kecederaan diri sendiri, sangat jarang - sebagai cara bunuh diri. Gejala-gejala kelaparan akut adalah terutamanya dalam rasa lapar, meningkat secara mendadak, tetapi biasanya melewati hari kedua atau ketiga. Mual muncul, kadang-kadang menjangkau muntah, perasaan berat di rantau epigastrik, dan kelemahan umum berkembang pesat. Pada hari kedua atau ketiga, ini disertai dengan bau yang sangat tajam dari mulut. Kehilangan berat badan semakin meningkat. Kelemahan disertai dengan mengantuk, keinginan untuk perdamaian. Kemudian kesedaran hilang, kecemasan muncul, dan akhirnya kematian berlaku. *
Tempoh kelaparan akut bergantung kepada ciri-ciri individu. Ia boleh berlangsung selama kira-kira tiga minggu, walaupun terdapat kes kelaparan lengkap selama lebih dari dua bulan, dengan syarat orang kelaparan mengambil air. Dalam ketiadaan air, kematian berlaku dengan cepat, pada hari keenam - kelapan. Pada autopsi mereka yang meninggal dunia akibat kelaparan akut, terdapat kehilangan berat badan yang tajam dan hilangnya tisu lemak, penurunan jumlah otot rangka dan organ dalaman. Perut dan usus kosong, kadang-kadang mereka mendapati objek yang sukar dicerna atau tidak dapat dimakan secara umum: kepingan kulit, tali pinggang, kepingan kayu, dan lain-lain. Usus besar di dalam usus besar sama sekali tidak hadir atau terkandung dalam jumlah yang sangat kecil dalam bentuk benjolan padat kering.
Kelaparan kronik bukan sahaja disebabkan oleh pemakanan yang tidak mencukupi tetapi juga oleh pemakanan yang tidak mencukupi, kekurangan vitamin dan, terutamanya, protein, yang tidak mencukupi.

lelaki untuk membuat kehilangan protein setiap hari dalam badan. Kekurangan makanan sistematik jangka panjang dan keabadiannya akhirnya memerlukan beberapa fenomena, gangguan fungsi dan mental yang serius.
Kelainan yang menyakitkan akibat berpuasa berpanjangan dan kekurangan zat makanan dipanggil keletihan atau penderaan alergi. Perkembangan gejala keletihan pernafasan berlaku secara beransur-ansur, gangguan yang menyakitkan tumbuh perlahan-lahan dan selalunya tidak dapat dilihat oleh pesakit sendiri kerana perkembangannya secara beransur-ansur. Pesakit sedemikian, disebabkan oleh gangguan mental yang lebih ketara, kadang-kadang memberikan kesan psikopat atau hanya bodoh, dan kadang-kadang mereka diterima sebagai simulator.
Perkembangan kekurangan pemakanan dapat nyata dalam bentuk dua bentuk: kering dan edematous. Dengan bentuk kering, kehilangan tisu berlemak secara beransur-ansur, atrofi semua organ dan tisu, otot rangka, organ dalaman, hati, otot jantung, yang mengambil warna coklat, berkembang. Kulit menjadi kering, coklat perang dan kadang-kadang memberikan kesan panjang yang tidak dimakan. Psikologi ini lebih kurang terganggu, kerentanan, kritikan, penilaian yang betul terhadap tindakan mereka dikurangkan. Pada peringkat akhir, gangguan usus berkembang, terutamanya kolitis, yang kadang-kadang disalahartikan untuk disentri, dan pada akhirnya terdapat keadaan yang tidak dapat dipulihkan yang serius yang mana pesakit tersebut tidak dapat ditarik balik, walaupun semua tindakan diambil.
Dalam peringkat pertama penyakit ini, kelemahan otot, keletihan dan beberapa gejala lain di samping yang utama ini muncul. Seperti yang telah dikatakan, pesakit sering tidak menyedari diri mereka dan tidak menilai keadaan mereka.
Satu lagi bentuk, edematous, dicirikan oleh kehadiran gejala yang sama dengan penampilan dan perkembangan edema, yang pertama dari anggota badan yang lebih rendah, kemudian badan dan muka. Selalunya penyakit itu juga tidak diiktiraf serta-merta, pelbagai diagnosis penyakit jantung dan buah pinggang dibuat. Kadang-kadang penggelek, yang juga mempunyai keperluan untuk mendapatkan soda, diambil untuk garam,

Kelaparan kronik berlaku, semasa perang, di tempat-tempat tertentu yang berada dalam keadaan sukar untuk membekalkan, di kota-kota yang disekat, misalnya, di Leningrad, tetapi terutama di kamp konsentrasi Jerman, untuk tawanan perang dan orang awam, di mana kelaparan kronik adalah salah satu metode massa pembunuhan kejam mangsa keganasan fasis.
Tiba-tiba kematian alergi-kurus berlaku dan membangkitkan kecurigaan terutamanya kematian ganas dari mabuk, keracunan. Sifat sebenar kematian sedemikian ditubuhkan hanya oleh siasatan menyeluruh, termasuk, tentu saja, penyiasatan forensik terperinci tentang mayat. Pada necropsy orang yang mati akibat keletihan, perubahan yang dijelaskan di atas didapati dalam bentuk hilangnya tisu lemak, pengurangan jumlah, atrofi organ dalaman, otot rangka, yang juga mempunyai ciri warna coklat.

ADAKAH MUNGKIN MUNGKIN DARI DARAH?

Puasa - adakah mungkin untuk mati kelaparan?

Seseorang boleh mati kerana kelaparan - ini adalah fakta yang tidak dapat dipertikaikan. Tetapi kelaparan tidak lapar.

Puasa adalah teknik yang membolehkan kita menggunakan rizab kita sendiri untuk memberi makan. Pada masa yang sama, aliran apa-apa makanan berhenti sepenuhnya. Ingat - semasa berpuasa, anda hanya minum air dan tidak ada yang lain. Tiada apa-apa kecuali air, udara dan cahaya matahari. Hanya selepas itu tubuh akan menggunakan rizabnya. Jika semasa berpuasa, anda akan mempunyai sekurang-kurangnya sesuatu untuk dimakan atau, sebagai contoh, jus minum, badan tidak dapat bertukar kepada penggunaan sumbernya dan anda benar-benar berisiko mati akibat keletihan.

Ingat - rizab dalaman anda, rizab anda, walaupun berat badan anda sangat kecil, akan mencukupi selama dua puluh hari. Dan jika anda telah terkumpul lemak yang berlebihan, untuk mati, anda akan memerlukan sekurang-kurangnya 40-50 hari, atau sebaliknya, semua 70.

Bayangkan anda ingin membunuh diri dan menggunakan puasa untuk ini.

Anda membuat keputusan mengenai perkara ini dan berhenti mengambil apa-apa makanan, hanya minum air dan tunggu. Saya boleh memberitahu anda apa yang berlaku di sebelah anda.

Lima hari - tujuh anda mungkin buruk. Anda akan mengalami pelbagai ketidakselesaan, kelesuan, sakit kepala, pening, anda akan bau busuk dan anda akan kehilangan 1 hingga 2 kilogram sehari. Tetapi, selalunya tanpa diduga, anda akan menjadi lebih baik. Anda akan berasa agak normal. Sakit kepala akan hilang, keadaan kesihatan akan bertambah baik, bau akan hilang, air kencing akan menjadi cerah, pemikiran akan menjadi lebih jelas. Berat badan anda akan berkurangan hanya 300-400 gram sehari! Dan lebih lagi anda menunggu masa yang lama dengan keadaan kesihatan yang agak boleh diterima. Sudah tentu, ada yang akan mengganggu anda, contohnya, sakit hati anda, atau tulang belakang anda akan turun, atau beberapa penyakit lain akan dirasakan oleh gejala-gejala ini atau yang lain. Tetapi anda terus kelaparan dan masalah ini hilang, dan dengan mereka penyakit organ yang menyebabkan kemerosotan kesejahteraan. Lima belas hari berlalu, 18, 20 dan akhirnya - anda menjadi lebih buruk lagi, kelemahan telah meningkat, kelesuan telah muncul dan anda sedang bersedia untuk mati, tetapi tidak ada. Selepas beberapa hari anda akan menjadi lebih baik lagi. Dan anda tidak mempunyai pilihan tetapi teruskan berpuasa dan tunggu sehingga kematian akhirnya datang. Tetapi dia tidak datang kepada anda sama ada pada 25 atau 30, atau pada 35 dan 40 hari berpuasa. Jika anda mempunyai cukup bekalan untuk hari hujan, kematian tidak akan datang kepada anda pada hari kelima puluh. Anda akan kelaparan dan tidak mengalami apa-apa kecuali kelemahan dan keletihan tertentu. Dan kemudian suatu hari, paling kerap pada waktu malam, anda bangun dari kelaparan yang tidak enak. Dan ini bermakna tiada rizab yang tersisa di dalam badan, tiada apa yang boleh digunakan sebagai makanan. Dan jika dalam tempoh masa yang panjang fikiran anda tidak mencerahkan dan anda masih memutuskan untuk pergi ke akhir, maka selepas hari ini anda akan mula benar-benar mati. Tidak mula makan pada hari ini - anda melangkah ke garisan, yang mana tidak ada pulangan. Anda akan mula memakan diri, tetapi di sini anda akan kecewa, sekurang-kurangnya 10-15, dan walaupun semua dua puluh hari dalam hidup anda disediakan untuk anda. Tetapi ia akan menjadi hari yang menyakitkan dan sukar, kelemahan, keletihan dan banyak masalah lain yang menanti anda pada akhir perjalanan anda. Dan akhirnya anda akan mati. Kematian anda akan datang selepas 60-70 hari kebuluran, dan bukan sebelum ini. Maafkan awak. Kenapa memilih laluan yang panjang dan sukar itu. Lagipun, mulailah anda makan seperti satu jus, atau satu daging, atau hanya gula-gula yang anda akan mati sebelum awal. Atau sehari selama 15-20 berpuasa untuk makan sepiring spageti dengan saus tomat atau sekeping besar daging dan semuanya akan berakhir. Dan ada banyak cara untuk cepat dan hanya mati. Puasa yang panjang bukanlah yang terbaik dari mereka.

Oleh itu, jangan percaya semua penulis-penulis buta huruf yang bercakap dan menulis bahawa anda boleh dengan mudah mati akibat kelaparan. Kematian dengan kelaparan penuh berlaku hanya apabila anda kehilangan lebih dari 40-50% berat badan. Dengan puasa terapeutik, orang jarang kehilangan lebih daripada 20-25% berat badan mereka, dan itulah sejauh mana kematian prematur.

Sudah tentu, semasa berpuasa, anda boleh mati, tetapi bukan dari kelaparan, tetapi dari fakta bahawa organisme overfed anda penuh dengan segala jenis kekotoran dan mereka mula bergerak. Semasa kelaparan, seseorang yang sakit boleh mati, tetapi dia akan mati bukan dari kelaparan, tetapi dari penyakitnya. Dengan cara yang sama, dia boleh mati setelah makan / iaitu, puluhan ribu pesakit dengan penyakit jantung mati selepas makanan yang berkhasiat. Anda boleh mati dari kebodohan anda sendiri, makan tidak mengikuti kaedah puasa / sedikit, tetapi masih ada / dan, terutama ketika anda keluar dari puasa / jika setelah berpuasa lama anda mula makan sesuatu yang dahsyat /. Tetapi di manakah puasa itu sendiri?

Ingat - kelaparan adalah kehidupan! Tetapi kebodohan dan batasan kami dijamin untuk membawa kita mati. Oleh itu mari kita pilih kehidupan, kerana kematian dari kita tidak akan pergi ke mana-mana sahaja.

Adakah kematian paling teruk kematian akibat kebuluran?

Tidak, saya fikir ini adalah kematian yang paling mudah, saya kelaparan selama 11 hari, tidak ada perasaan yang tidak menyenangkan, kelemahan pertama, maka semua peraturan, kadang-kadang saya merasa lebih baik daripada ketika saya makan.

Kematian paling dahsyat adalah kematian di salib, membaca bahawa Nazi melakukan eksperimen dan mengenalpastinya. Akhiri saraf menusuk dengan kuku dan mereka perlu mengalami masa yang lama sehingga kematian datang.

Pernahkah anda melihat seorang lelaki yang mati yang telah gagal? Dia menjerit beberapa hari sebelum kehilangan kesedaran, bibirnya bosan. Dan ubat penahan sakit narkotik tidak memberi, tidak perlu (kami ada undang-undang ini), tetapi orang biasa tidak membantu. Dan mati akibat kanser? Dia berteriak, memanggil kamu fasis, penipu, dan kamu tidak boleh berbuat apa-apa. Tetapi ini tidak begitu menakutkan, tetapi ia adalah menakutkan bahawa orang yang rapat mati di tangan anda, dan anda tidak dapat melepaskan siksaannya.

Dan kelaparan adalah kematian mudah. Tetapi tidak kira bagaimana ada - ia adalah kematian.

Bolehkah anda mati akibat kemurungan dan mengapa?

Kemurungan adalah penyakit mental yang boleh menjejaskan kehidupan seseorang: menyebabkan kehilangan pekerjaan, pengurangan dari universiti, dan pemberhentian komunikasi dengan orang yang rapat.

Gejala utama kemurungan - perasaan depresi, kehilangan minat pada apa yang penting sebelum ini, keletihan yang berterusan - menjadikannya mustahil bagi seseorang untuk menjalani kehidupan yang penuh.

Tetapi adakah mungkin untuk mati akibat kemurungan? Sudah tentu, anda boleh: orang yang tertekan sering cuba membunuh diri. Walau bagaimanapun, kemurungan, walaupun sederhana, boleh mempercepatkan permulaan kematian, walaupun tanpa cuba bunuh diri, kerana ia memberi kesan kepada kesihatan fizikal.

Bagaimana untuk menghilangkan kemurungan musim luruh? Ketahui tentang ini dari artikel kami.

Kenapa penyakit ini boleh menyebabkan kematian?

Adakah mungkin untuk mati akibat kemurungan, neurosis, atau kerinduan?

Secara langsung dari gejala-gejala yang mengiringi kemurungan, neurosis dan penyakit mental lain tidak boleh mati, tetapi ia melibatkan berlakunya gangguan dalam keadaan fizikal seseorang: ia membawa kepada peningkatan penyakit kronik, menyumbang kepada perkembangan penyimpangan dalam latar belakang hormon, melemahkan pertahanan imun, merosakkan segala-galanya organ dan sistem badan.

Menurut kajian jangka panjang saintis asing, walaupun kemurungan yang agak teruk dapat meningkatkan kemungkinan kematian awal. Dan pada wanita, risiko mati awal adalah lebih tinggi daripada lelaki, dan 50%.

Kemurungan memburukkan kualiti keseluruhan kehidupan seseorang dan memberi kesan negatif terhadap kehidupannya dalam masyarakat.

Sebagai contoh, jika seseorang yang kesunyian yang mempunyai penyakit kronik yang serius menjadi tertekan dan kehilangan pekerjaannya kerana dia tidak lagi mengatasi tanggungjawabnya, dia mungkin mati akibat kesan penyakit kroniknya, kerana dia tidak akan mempunyai cukup wang untuk membeli ubat yang diperlukan dan tentera untuk datang ke doktor.

Kesan kemurungan pada keadaan fizikal seseorang:

    Pelanggaran sistem kardiovaskular. Kemurungan memburukkan lagi perjalanan penyakit jantung dan saluran darah yang sedia ada dan boleh membawa kepada perkembangan yang baru, seperti arrhythmia, takikardia, dan penyakit jantung koronari.

Ia juga meningkatkan kemungkinan infark miokard, terutama pada orang yang lebih tua, dan meningkat sebanyak 20% risiko mati dalam enam bulan pertama selepas serangan jantung. 40-65% orang yang berada dalam tempoh selepas infarksi mengalami kemurungan, oleh itu, semasa tempoh pemulihan, adalah penting bahawa seseorang berasa selesa dan selamat mungkin dan menerima bantuan psikoterapeutikal jika perlu. Penyakit onkologi. Seperempat orang dengan neoplasma ganas mengalami pelbagai jenis gangguan kemurungan, yang dikembangkan akibat pergolakan psycho-emosi yang paling kuat yang mereka alami ketika mereka mengetahui bahawa mereka sakit. Di samping itu, ramai pesakit kanser menderita gangguan mental yang lain, seperti PTSD, kecemasan dan gangguan panik.

Kemurungan melemahkan kerja sistem kekebalan tubuh, jadi kemungkinan hasil positif dikurangkan dengan ketara: tumor tumbuh lebih aktif, dan penyakit berjangkit yang berlaku dalam bentuk yang teruk lebih kerap berkembang.

Juga, kemurungan semasa remisi meningkatkan risiko kambuh semula.

  • Mengurangkan tisu otak. Ini adalah ciri khas orang yang berusia lebih dari 60-65 tahun: satu kajian yang dilakukan di mana pemeriksaan otak dijalankan menunjukkan bahawa orang tua yang mengalami kemurungan mempunyai bahagian otak yang lebih sedikit berbanding mereka yang tidak mengalami penyakit ini. Juga, kemurungan, diperhatikan pada usia yang lebih muda, meningkatkan risiko Sindrom Alzheimer, demensia, dan strok kemudian. Dan semakin lama penyakit semakin berkembang, semakin tinggi risiko.
  • Diabetes Kira-kira 20% orang yang menghidap kencing manis juga mengalami kemurungan. Gabungan penyakit ini sangat berbahaya, kerana orang yang tertekan tidak dapat menjalani cara hidup yang membolehkannya mengendalikan diabetes. Oleh itu, kemungkinan timbul komplikasi diabetes, seperti kegagalan buah pinggang, gangguan pembuluh darah, katarak, neuropati, kaki kencing manis, meningkat. Kemurungan juga meningkatkan risiko kencing manis di kalangan mereka yang tidak memilikinya.
  • Obesiti. Seseorang yang mengalami kemurungan hampir 60% meningkatkan kemungkinan obesiti, kerana semasa gangguan kemurungan persepsi perubahan makanan, dan orang itu makan sedikit atau sangat.

    Juga, pengumpulan lemak badan dipengaruhi oleh hormon cortisol, yang dihasilkan lebih aktif semasa kemurungan.

  • Migrain Pada orang yang mengalami kemurungan menderita sakit migrain, kekerapan serangan bertambah tiga kali ganda, keberkesanan rawatan, sebaliknya, berkurangan, dan sensasi yang menyakitkan yang teruk seterusnya memburukkan keadaan depresi.
  • Faktor lain yang mempengaruhi kematian dalam kemurungan:

    1. Kegagalan kuasa. Kemurungan bukan sahaja boleh menyebabkan obesiti, tetapi juga keletihan, apabila seseorang makan sedikit. Ini menyebabkan masalah dalam saluran gastrousus dan sistem badan lain, perkembangan avitaminosis. Juga, seseorang yang mengalami kemurungan boleh menjalani diet yang tidak memerlukan persediaan yang panjang (mie BP, makanan segera, makanan mudah) dan berbahaya kepada kesihatan.
    2. Ketagihan terhadap ketagihan alkohol dan dadah. Orang-orang yang tertekan boleh cuba mengubati keadaan mereka dalam bahan narkotik (termasuk alkohol), tetapi ini hanya membawa kepada ketagihan dan kesukaran dalam kehidupan sebenar, peningkatan jumlah masalah kesihatan, dan kemurungan hanya diperburuk.
    3. Mobiliti yang rendah Apathy, ciri-ciri keadaan depresi, menyebabkan hipodinamia, yang juga menjejaskan kesejahteraan fizikal: peredaran darah terganggu, metabolisme melambatkan, penyakit sendi dan sistem kardiovaskular berkembang, kelebihan berat badan muncul, kemungkinan serangan jantung, strok, dan peningkatan aterosklerosis.
    4. Masalah dengan fungsi kognitif. Seseorang yang mengalami kemurungan memburukkan lagi ingatan, berfikir, ia lebih sukar baginya untuk menumpukan perhatian. Ini merumitkan kerjanya sebagai pakar, meningkatkan kemungkinan kesilapan. Sekiranya kerjanya melibatkan risiko kepada kehidupan (pemandu kenderaan, pekerja yang terlibat dalam pelbagai industri berbahaya, pelombong, pemadam, anggota polis, lelaki tentera), masalah tersebut boleh menyebabkan kematian atau kecacatan.

    Ia juga bernilai menyebutkan bunuh diri dengan kemurungan: dua pertiga daripada semua bunuh diri yang berjaya dilakukan oleh orang yang mengalami gangguan kemurungan, dan semakin parah penyakit, semakin besar risiko yang seseorang akan cuba membunuh diri.

    Apakah jenis penyakit yang mematikan?

    Mana-mana bentuk kemurungan, jika tidak dirawat, berpotensi berbahaya dan boleh membawa maut.

    Bahaya kemurungan tidak bergantung pada bentuknya, tetapi pada keterukan dan tempoh kursus.

    Walau bagaimanapun, terdapat beberapa bentuk kemurungan yang patut diberi perhatian:

      Tersembunyi. Gejala-gejala gangguan kemurungan klasik - kegelisahan, perasaan bahawa segala-galanya tidak bermakna, kehilangan minat dalam komunikasi dan hobi, sikap tidak peduli - tidak tipikal untuknya. Gejala-gejala somatik, yang ditunjukkan dalam bentuk sakit kepala, menurunkan tekanan darah, pening, kelemahan, sakit jantung, dan gangguan saluran gastrointestinal, datang ke hadapan. Tetapi doktor yang pakar dalam patologi somatik tidak menemui apa-apa, dan penyakit terus berkembang.

    Dalam beberapa kes, ia mengiringi seseorang sepanjang hidupnya, dengan ketara mengurangkannya.

  • Bipolar. Ia dicirikan oleh perubahan mood: gejala kemurungan secara berkala digantikan oleh manik. Seseorang yang hampir tidak dapat tidur dari tidur semalam, penuh dengan rancangan, moodnya tidak begitu tinggi, dia tidak merasakan keperluan untuk tidur dan kehilangan rasa masa. Tempoh manik cepat berlalu, dan kemurungan kembali. Secara selari, mungkin ada delirium, halusinasi.
  • Endogenous. Kejadiannya dikaitkan dengan pelanggaran dalam penghasilan hormon yang mempengaruhi mood. Ini adalah bentuk kemurungan yang jarang berlaku, yang sering timbul daripada latar belakang ketenangan fikiran yang lengkap, apabila faktor trauma tidak hadir.
  • Psychotic. Gejala-gejala kemurungan digabungkan dengan gejala psikosis: halusinasi, khayalan, perpindahan diri dan lain-lain. Orang yang mengalami kemurungan psikotik lebih cenderung untuk membunuh diri.
  • Keterukan kemurungan dan tempohnya amat penting ketika menilai risiko.

    Sekiranya kemurungan adalah ringan atau sederhana, kesannya kepada badan agak ringan, tetapi semakin sukar, semakin tinggi risiko bunuh diri dan semakin kuat kesannya terhadap kesejahteraan fizikal.

    Apa yang perlu dilakukan untuk tidak mati?

    Untuk mengelakkan banyak komplikasi yang berkaitan dengan gangguan kemurungan, adalah penting untuk memulakan rawatan secepat mungkin.

    Seseorang yang mengalami kemurungan dipilih rawatan perubatan khas, yang mengurangkan keterukan gejala dan meningkatkan keberkesanan psikoterapi.

    Boleh diberikan:

    • antidepresan (Azafen, Coaxil);
    • benzodiazepin (diazepam, phenazepam);
    • neuroleptik (Sonapaks, Aminazin);
    • Nootropics (Nootropil, Fenotropil);
    • hipnotis (Sonmil, Donormil);
    • vitamin;
    • sedatif (tablet Valerian, Fitoed).

    Dadah ditetapkan berdasarkan gejala pesakit dan boleh digantikan oleh orang lain semasa rawatan.

    Yang paling berkesan dalam merawat gangguan kemurungan dianggap sebagai psikoterapi kognitif-tingkah laku, yang membolehkan anda mencapai pemulihan dalam masa yang singkat.

    Lain-lain jenis psikoterapi juga digunakan, seperti terapi gestalt, terapi seni, hipnoterapi.

    Petua psikologi untuk orang yang mengalami kemurungan:

      Sentiasa sedar bahawa kemurungan bukan kelemahan atau sifat keperibadian, tetapi penyakit lengkap yang perlu dirawat.

    Sikapnya sebagai kelemahan tidak membawa pesakit lebih dekat kepada pemulihan, tetapi hanya memperburuk keadaannya dan meningkatkan rasa tidak berharganya.

  • Cuba jangan biarkan emosi dalam diri anda: emosi yang ditindas boleh memberi kesan negatif kepada keadaan mental. Nasihat ini juga berguna untuk orang yang tidak mengalami gangguan kemurungan.
  • Ingat bahawa terapi tidak memberikan hasil segera. Teruskan minum ubat-ubatan dan ikut cadangan doktor.
  • Cuba untuk menjaga diri daripada jatuh ke bawah kemurungan. Cobalah walaupun dalam perkara kecil untuk membuat pilihan yang tidak memihak kepadanya: mengalahkan diri dan keluar dari tempat tidur, walaupun anda tidak mahu, makan, walaupun hampir tidak ada nafsu makan, dan lebih kerap melakukan apa yang anda suka lakukan sebelum ini.
  • Cadangan praktikal untuk memerangi gangguan kemurungan yang mungkin berguna dalam kombinasi dengan terapi lain:

    • cuba memecah komunikasi dengan orang yang menyebabkan ketidakselesaan;
    • lebih kerap cuba berada di udara segar;
    • aktiviti sentiasa lebih berguna daripada tidak bertindak, jadi cuba sendiri dan cuba untuk bekerja, lakukan apa yang anda suka, berjumpa rakan-rakan;
    • jangan memandu diri: sentiasa cuba untuk berehat dengan cukup;
    • bersenam secara kerap;
    • cuba untuk meratakan rejimen hari dan berhati-hati mengikutinya;
    • laraskan diet supaya ia mempunyai makanan yang lebih sihat.

    Lebih cepat rawatan kemurungan dimulakan, semakin kurang ia akan dapat membahayakan kesihatan mental dan somatik seseorang, oleh itu ia perlu mencari bantuan apabila gejala pertama muncul.

    Bagaimana untuk keluar dari kemurungan alkohol? Nasihat psikologi akan membantu anda!

    Kemurungan - terbentang dalam masa, bunuh diri. Trend kematian: